I mine og dine øyne. En studie om koblingen mellom ungdommers selvoppfatning, skoledeltakelse og deres deltakelse på andre sosiale arenaer
Abstract
Bakgrunn for valg av tema:
Denne avhandlingen er en del av det kvalitative forskningsprosjektet «Ungdom,
gjennomføring og skoleavbrudd i Telemark. Med utgangspunkt i prosjektets innsamlede
datamateriale har vi sett nærmere på ungdoms beskrivelse av egen selvoppfatning, som
er tema for denne avhandlingen. Vår interesse for frafallsproblematikken kom tidlig i
dette masterstudiet. Vi har begge bakgrunn som ferdig utdannede lærere, og synes
dermed tematikk knyttet til skole er spesielt interessant. Unges selvoppfatning kan ha
innvirkning på skoledeltakelse, og tematikken kan derfor knyttes til
frafallsproblematikken.
Problemstilling:
Hvordan beskriver ungdom egen selvoppfatning i ulike sosiale arenaer? Hvordan er
koblingen mellom skoledeltakelse, selvoppfatning og ungdommers deltakelse i ulike
sosiale arenaer?
Metode:
Vår problemstilling har ordlyden «hvordan beskriver ungdom», og vi har derfor gått inn
i hver ungdoms unike historie. Vi har valgt ut historiene til 14 forskjellige informanter.
For å kunne si noe om hvordan ungdommene ser på seg selv, og deretter se om det
finnes kobling mellom selvoppfatning på ulike sosiale arenaer og skolegang, har vi
analysert intervjuer. Vi har selv ikke utført intervjuer av våre informanter, men vi har
vært heldige og fått tilgang til datamaterialet som allerede foreligger i
forskningsprosjektet «Ungdom, gjennomføring og skoleavbrudd i Telemark». Vår
metode består i hovedsak derfor av tekstanalyse. I tillegg til intervjuer har vi brukt
erindringsnotater for å få et bredere og forståelse av informantenes historier.
Resultater:
I denne avhandlingen har vi tatt utgangspunkt i et underliggende mønster i
datamaterialet. Etter å ha gjennomført våre analyser og drøfting har vi funnet at
koblingen mellom skoledeltakelse, selvoppfatning og deltakelse på andre sosiale
arenaer, er av betydning. Vi har sett at deltakelse i fritidsinteresse og trygge vennskap
kan styrke selvoppfatningen, som igjen kan virke positivt på skoledeltakelse. Når vi har
sett nærmere på de som er skoledeltakere og de som har kommet tilbake å på
skolebenken da det andre intervju ble gjennomført, ser vi flere faktorer som kan ha
virket positivt for at de er skoledeltakere. Flere av informantene forteller om et stort
nettverk av venner, og om gode og sterke vennskapsbånd. I tillegg snakker flere mye
om sine fritidsinteresser, og enkelte sier også direkte hvordan fritidsinteressen har
hjulpet dem i skolesammenheng. De positive ringvirkningene som trygge vennskap og
deltakelse i fritidsinteresser gir, kan være svært avgjørende for at nettopp disse
informantene er skoledeltakere.