Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGjonbalaj, Vlora
dc.date.accessioned2018-03-19T09:18:26Z
dc.date.available2018-03-19T09:18:26Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2490963
dc.description.abstractDenne studien som utgjør min masteroppgave handler først og fremst om en ja, takk, begge deler – holdning til bruk av blyant/penn og datamaskin i skriving. Deretter handler denne studien om at jeg ikke helt klarer å slå meg til ro med en slik likegyldig og lite fruktbar holdning. Denne urovekkelsen har utgangspunkt i mine egne erfaringer med skriveredskapene. For det første bruker jeg dem begge, men for ulike formål. Noen ganger skriver jeg for hånd i begynnelsen av en skriveprosess, før jeg går over til dataskriving der jeg produserer den endelige teksten. Andre ganger kan jeg i løpet av skriveprosessen på datamaskinen, skrive for hånd, der jeg i større grad lager tankekart, lister og disposisjoner. Med tiden har jeg innsett at det er noe mønster i måten jeg bruker håndskrift og datamaskinen på, men jeg var usikker på hva mønsteret er. Hovedformålet med denne studien er da at jeg forsøker å finne svar på spørsmål om hvordan andre bruker skriveredskapene og ikke minst når og hvorfor de brukes? Gjennom å samle inn primærdata fra dybdeintervjuer med ni informanter, og sekundærdata fra relevante bøker, artikler og diverse forskningsrapporter, forsøker jeg gjennom SDI-modellen å komme fram til noen konkrete konsepter om hvordan, eventuelt når og hvorfor blyant og datamaskin brukes i skriving. Jeg mener det er viktig å sette lys på de materielle sidene ved skriving av flere grunner. For det første er det som Haas (2009) framhever at mye av skriveforskningen ignorerer tematikken, andre erkjenner den, men utdyper det lite. Som det belyses nærmere senere i oppgaven ser det ut til at både Skrivehjulet og Kunnskapsløftet erkjenner at håndskrift og dataskiving er begge sentrale, men gir ingen metodiske føringer for hvordan disse skal anvendes. For det andre opplever jeg at skriveredskapene er en såpass innlysende del av skrivingen at det er vanskelig å overse dem, tross det ofte gjøres. Den tredje årsaker og kanskje den største, til hvorfor jeg mener det er relevant å undersøke materielle sider ved skrivingen er at jeg er overbevist om at å skrive for hånd og skrive på data ikke er samme skrivehandling med samme formål. Med andre ord, jeg tror vi skriver andre tekster på data og andre tekster for hånd. nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectpedagogiske ressursernb_NO
dc.subjecthåndskrivingnb_NO
dc.subjectmaskinskrivingnb_NO
dc.titleHvordan brukes blyant /penn og datamaskin i skriving?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289nb_NO
dc.source.pagenumber275nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel