Ung møter NAV En kvalitativ studie av noen unges erfaringer i møte med NAV
Abstract
Unge menneskers opplevelse og erfaringer i møte med NAV er det denne
masteravhandlingen handler om. Tittelen på avhandlingen; Ung møter Nav, er en
kvalitativ studie som har til hensikt å skaffe innblikk i noen unges egne opplevelser, og
beskrivelser av sitt møte med NAV. Samtidig vil disse beskrivelsene, kunne være med på
å bevisstgjøre hvordan NAV ansatte møter unge de kommer i kontakt med.
Avhandlingen er et delprosjekt i det longitudinelle prosjektet «Ungdom, gjennomføring
og skoleavbrudd i Telemark», og baserer seg på observasjoner fra feltarbeid, samt 5
intervjuer; tre jenter og to gutter, som alle deltar på kurs hos NAV.
Unge som oppsøker NAV for hjelp, er en sammensattgruppe med ulik bakgrunn,
kompetanse og helse (Strand, Bråthen, & Grønningsæter, 2015), og de utgjør en stor
gruppe i sosialhjelpsstatistikken i Norge, noe som vekker politisk bekymring (Statistisk
sentralbyrå, 2017). NAV er derfor pålagt å innrette sine tjenester slik at alle brukere av
NAV skal få bistand på en effektiv og hensiktsmessig måte. Dette innebærer at NAV må
sikre gode tjenester, både til de som har enkle oppgaver å løse, og til de med mer
sammensatte behov (Stene, Eriksen, Ihme, Sæther, & Pedersen, 2014). For å kunne dekke
disse behovene er den norske velferdsstaten preget av gradvis etablerte ordninger over
en hundreårsperiode, deriblant utviklingen av NAV. Drivkraften i denne utviklingen er
kampen for universalisme, og felles ansvar for et bedre samfunn for alle (Gram, 2011).
Som vi ser er både politikere og forskning opptatt av hvordan noen unge er i en bevegelse
enten på vei inn i, eller på vei ut av samfunnet, og hvordan NAV møter dette.
Problemstillingen; Hvordan opplever noen unge sitt møte med NAV? Søker via
observasjonsdata og intervjuer å se nærmere på mønstre som skjer i møtet mellom unge
og NAV, og hvordan vi kan forstå disse.
Avhandlingen drøfter samhandlingen som finner sted på kurset i lys av det moderne og
det postmoderne synet i sosiologisk teori, kritisk teori, samt forskning på feltet, for å
kunne se mulige forklaringer og tendenser som fremtrer.
Resultatene viser at utfordringer som går igjen hos flere unge i denne studien, er
mangelen på formell kompetanse, lite mestringsfølelser og dårlig økonomi. Noen sliter
med motivasjonen, snur døgnet, har dårlige erfaringer med skolen og flere har vokst opp i familier med begrensede ressurser. Opplevelsen av å møte NAV som en glassvegg, og
opplevelser av ensidige krav om en form for sysselsetting ble sentrale oppdagelser i
forhold til vanskeligheter noen av informantene møtte på. En god relasjon til hjelperen
viser seg å stå sentralt, samtidig som flere vil ha behov for tettere oppfølging og bistand
som bidrar mot skole eller arbeid..