Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAndersen, Marit
dc.date.accessioned2018-03-08T12:17:08Z
dc.date.available2018-03-08T12:17:08Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2489497
dc.description.abstractSkolen er en viktig setting i forhold til elevenes utvikling både faglig, sosialt og personlig. Helse i skolen har tradisjonelt sett blitt ivaretatt av skolehelsetjenesten, hvor igangsatte tiltak ofte har hatt et forebyggende perspektiv. Denne studien vektlegger settingstilnærmingen i helsefremmende arbeid, med følgende problemstillingen: ”Hva kan bidra til at læringsmiljøet gir elevene opplevelse av mestring?” Formålet med denne studien har vært å få kunnskap om hva som kjennetegner et helsefremmende læringsmiljø, i lys av Antonovsky sin salutogene teori om ”opplevelse av sammenheng” (SOC). Hensikten er å få økt kunnskap om hva elevene selv vektlegger som viktig for å oppleve mestring. Denne kunnskapen kan være av betydning for å kunne forstå hvordan et læringsmiljø kan bidra til å utvikle en sterk SOC og derigjennom fremme helse. Data er hentet fra fokusgrupper med elever i alderen 11-12 år. Utvalget besto av 31 respondenter fordelt på fem fokusgrupper med fem til syv deltagere. Studien er forankret i en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming til det empiriske materialet. Studien viser at meningskomponenten i Antonovskys salutogene teori ble vektlagt hos elevene, gjennom deres sterke fokus på nytteverdien med å gå på skolen. De hadde et framtidsrettet perspektiv – ”de ville bli til noe her i livet”. Dette var en sterk motiverende drivkraft i deres ønske om å mestre, og å ha en identitet som kompetente elever. Opplevelsen av tilhørighet til et fellesskap, hvor de så på hverandre som tilgjengelige ressurser, både faglig og sosialt, hadde stor betydning. I den sammenheng ble læreren som motivator, gjennom anerkjennelse og positiv feedback, beskrevet som avgjørende for elevenes engasjement og mestring. I tillegg ble begripelighets-komponenten fremhevet, ved at de stilte krav til de strukturelle rammene. De var opptatt av at lærer skapte arbeidsro og en skoledag preget av forutsigbarhet, hvor også deres mulighet til medvirkning og autonomi ble i varetatt. Opplevelse av tilhørighet, en forutsigbar skolehverdag og opplevelse av skoledagen som meningsfull, gjennom gode relasjoner og forståelse for nytteverdien, viser seg å være viktige komponenter for opplevelse av mestring og sammenheng.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Vestfoldnb_NO
dc.subjectHelsefremmende arbeidnb_NO
dc.subjectLæringsmiljønb_NO
dc.subjectElevernb_NO
dc.titleHelsefremmende læringsmiljø - elevenes stemme. Hva kan bidra til at læringsmiljøet gir elevene opplevelse av mestring?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700nb_NO
dc.source.pagenumber88nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel