Helsefremmende læringsmiljø - elevenes stemme. Hva kan bidra til at læringsmiljøet gir elevene opplevelse av mestring?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2489497Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Skolen er en viktig setting i forhold til elevenes utvikling både faglig, sosialt og personlig.
Helse i skolen har tradisjonelt sett blitt ivaretatt av skolehelsetjenesten, hvor igangsatte tiltak
ofte har hatt et forebyggende perspektiv. Denne studien vektlegger settingstilnærmingen i
helsefremmende arbeid, med følgende problemstillingen: ”Hva kan bidra til at læringsmiljøet
gir elevene opplevelse av mestring?”
Formålet med denne studien har vært å få kunnskap om hva som kjennetegner et
helsefremmende læringsmiljø, i lys av Antonovsky sin salutogene teori om ”opplevelse av
sammenheng” (SOC). Hensikten er å få økt kunnskap om hva elevene selv vektlegger som
viktig for å oppleve mestring. Denne kunnskapen kan være av betydning for å kunne forstå
hvordan et læringsmiljø kan bidra til å utvikle en sterk SOC og derigjennom fremme helse.
Data er hentet fra fokusgrupper med elever i alderen 11-12 år. Utvalget besto av 31
respondenter fordelt på fem fokusgrupper med fem til syv deltagere. Studien er forankret i en
fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming til det empiriske materialet.
Studien viser at meningskomponenten i Antonovskys salutogene teori ble vektlagt hos
elevene, gjennom deres sterke fokus på nytteverdien med å gå på skolen. De hadde et
framtidsrettet perspektiv – ”de ville bli til noe her i livet”. Dette var en sterk motiverende
drivkraft i deres ønske om å mestre, og å ha en identitet som kompetente elever. Opplevelsen
av tilhørighet til et fellesskap, hvor de så på hverandre som tilgjengelige ressurser, både faglig
og sosialt, hadde stor betydning. I den sammenheng ble læreren som motivator, gjennom
anerkjennelse og positiv feedback, beskrevet som avgjørende for elevenes engasjement og
mestring. I tillegg ble begripelighets-komponenten fremhevet, ved at de stilte krav til de
strukturelle rammene. De var opptatt av at lærer skapte arbeidsro og en skoledag preget av
forutsigbarhet, hvor også deres mulighet til medvirkning og autonomi ble i varetatt.
Opplevelse av tilhørighet, en forutsigbar skolehverdag og opplevelse av skoledagen som
meningsfull, gjennom gode relasjoner og forståelse for nytteverdien, viser seg å være viktige
komponenter for opplevelse av mestring og sammenheng.