Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorElvethon, Ellen
dc.date.accessioned2018-01-02T12:06:20Z
dc.date.available2018-01-02T12:06:20Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2474019
dc.description.abstractMasteroppgavens tema er systemrettet arbeid fra Pedagogisk-Psykologisk tjeneste (heretter kalt PPT) i barnehagen, med fokus på barn som står i fare for eller har utviklet sosiale og emosjonelle vansker. PPT skal både sørge for at det blir utarbeidet lovpålagte sakkyndige vurderinger (individrettet) og bistå barnehagene i arbeidet med kompetanse- og organisasjonsutvikling (systemrettet). Barn som står i fare for å utvikle eller har utviklet sosiale og emosjonelle vansker er en sårbar gruppe. Det er ekstra viktig å øke kompetanse til barnehagepersonale på hvordan de kan forebygge og håndtere slike vansker på en systematisk og god måte. Formålet med undersøkelsen har vært å undersøke og samle informasjon om hvordan PPT arbeider systemrette i barnehagen og undersøke hvilke forutsetninger de mener bør være tilstede ved systemrettet arbeid. Problemstillingen i undersøkelsen har vært: Hvordan arbeider PPT systemrettet med barn som har eller står i fare for å utvikle sosiale og emosjonelle vansker i barnehagen. Forskningsspørsmålet mitt har vært: Hvilke forutsetninger mener PPT bør være tilstede ved systemrettet arbeid i barnehagen? For å belyse disse spørsmålene har jeg presentert følgende teori: systemteori, barnehagen og PPT sitt mandat, sosiale og emosjonelle vansker i barnehagen og systemrettet arbeid i PPT. Deretter har jeg brukt en kvalitativ tilnærmingsmåte og jeg har hentet inn data via intervju. Informantene har vært seks PPT ledere. Hovedfunnene mine er at PPT arbeidet systemrettet i barnehagen på tre ulike nivåer: førtilmelding, systemblikket på individnivå og systemrettet arbeid på systemnivå i en barnehage. Det er førtilmeldingsfasen som informantene legger størst vekt på. I denne fasen foregår det kompetansehevning og veiledning. Veien videre blir også avklart. På individnivå er det å ha systemblikket, som informantene fremhever. På systemnivå foregår det systemrettearbeid via foregår oppfølging, opplæring eller deltakelse i ulike prosjekter på en avdeling eller i en barnehage. Pedagogisk analyse er den arbeidsmåten som de fleste PPT lederne forteller at de bruker. Informantene fremhever at forutsetninger for at PPT kan arbeide systemrettet i barnehagen, er at styrene deltar, at alle i personalet er involverte, at de har en skriftlig avtale med barnehagen og at personalet får øve seg i implementeringsfasen. Hindringer for systemrettet arbeid kan ifølge informantene være tid, sykefravær og manglende kompetanse i personalet i barnehagen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectpedagogisk-psykologisknb_NO
dc.subjectbarnehagenb_NO
dc.titleSystemrettet arbeid fra PPT i barnehagen - med fokus på barn med sosiale og emosjonelle vanskernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.source.pagenumber84nb_NO
dc.description.localcodeMPED-SPPED


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel