Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSemb, Marte Syverud
dc.date.accessioned2017-12-14T11:59:51Z
dc.date.available2017-12-14T11:59:51Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2471788
dc.description.abstractMotivasjon som kraft og retning for det vi foretar oss er svært viktig i arbeidslivet. I læreryrket er motivasjon viktig fordi det påvirker graden av engasjement man møter elevene med og det påvirker graden av engasjementet i jobben generelt. I årene som kommer vil det dessuten være stort behov for lærere som er motiverte for utviklingsarbeid. Dette er noen av årsakene til at jeg valgte å skrive en oppgave med motivasjon som tema. Ved siden av å avklare sentrale begrep knyttet til motivasjon, redegjør jeg i teorikapittelet for tidligere forskning på feltet. Som teoretisk rammeverk for min oppgave benytter jeg grunnleggende perspektiv på motivasjon, teori om motivasjon på arbeidsplassen samt teori om ledelse og motivasjon. Jeg kunne inkludert andre begreper eller annen teori nært knyttet til motivasjon. For eksempel kunne drift og interesse vært aktuelle begrep og distribuert ledelse kunne vært trukket inn under teori. Samtidig er feltet så stort at jeg var nødt til å gjøre avgrensninger. Når jeg gjorde utvalg med tanke på hva som skulle inngå i teorikapittelet og ikke, ble dette gjort med utgangspunkt i oppgavens problemstilling og forskningsspørsmål. I arbeidet med min oppgave benytter jeg kvalitativ metode for å undersøke hva som motiverer lærere for jobben i klasserommet så vel som for arbeidet med skoleutviklingsprosjekter. Ettersom jeg er ute etter å finne svar på hva lærere selv opplever som motiverende i sin hverdag benyttet jeg fenomenologisk tilnærming. Når jeg arbeider med å finne ut hvordan lærerne oppfatter, fortolker og konstruerer virkeligheten innebærer dette også et hermeneutisk utgangspunkt. Etter å ha intervjuet tre skoleledere og gjennomført brevmetode med alle lærere ved den samme skolen, satt jeg igjen med en stor mengde data som skulle analyseres. For å komme frem til mine funn gjorde jeg analyse i fire trinn. Etter arbeidet med å dokumentere, utforske, systematisere og kategorisere og sammenbinde, satt jeg igjen med noen hovedfunn. Disse presenterer jeg knyttet til forskningsspørsmål og problemstilling. Et sentralt funn i min oppgave er viktigheten av fokus på skolens primæroppgave; elevenes læring, trivsel og utvikling. Det er i all hovedsak å lykkes med dette som engasjerer lærerne, både når de skal motiveres for arbeid i klasserommet og når de skal motiveres for skoleutviklingsarbeid. Dette innebærer at det er her ledere som vil lykkes med å engasjere lærere må legge sitt hovedfokus. Det er når lærerne lykkes med primæroppgaven at de har #denfølelsen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectutdanningsledelsenb_NO
dc.subjectutviklingsarbeidnb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.titleHvordan kan skoleledere bidra til læreres motivasjon? #denfølelsennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289nb_NO
dc.source.pagenumber91nb_NO
dc.description.localcodeMPED-UTDLED


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel