Velkommen til K.O.GYM
Abstract
Rapporten beskriver arbeidet som er utført gjennom høsten 2016 og våren 2017, som en del av bacheloroppgaven for IT og Informasjonssystemer samt Dynamisk Webdesign ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Rapporten er en del av kurset INF360 Bacheloroppgave, hvor det skal utvikles et praktisk prosjekt for en ekstern oppdragsgiver.
Prosjektoppgaven er utarbeidet for Knut Olav og Øydis B. Sundland. De ønsket en ny nettside til å vise frem sitt arbeid, og for å leie ut maskiner. Samtidig driver de et treningssenter i Hønefoss hvor de ønsket en nettside for å dele informasjon på. De ønsket i tillegg å ha en nettside for å vise frem sine to utleieobjekter. Et overordnet ønske de hadde var at nettsidene skulle være enkle å administrere.
Gruppen tok på seg jobben med å utvikle disse tre nettsidene. Dette innebar blant annet å få innsyn i markedet, analysere behov, utarbeide kravspesifikasjoner og utvikle løsninger som oppfyller oppdragsgivers ønsker. Opprinnelig la vi til en utredningsdel hvor vi skulle forske på muligheten for å se innbetalinger til bedriften på administrasjonssiden til utleieobjektene. Denne delen ble underveis byttet ut med en iOS applikasjon, som skulle forenkle arbeidet med registrering av timelister og kilometer for kjøregodtgjørelse. Nettsiden for utleieobjektene ble fjernet etter omprioritering av oppgaven på et senere tidspunkt. Målet med oppgaven er å kunne levere ferdige produkter som gir bedriften en god nytteverdi.
Rapporten beskriver gjennomføringen av prosjektet fra idé til ferdig produkt, og hvilke teorier som ligger bak valgte løsninger. Den inneholder planleggingen og utviklingen med estimering av tid og fremdrift, samt resultater og tidsbruk for hver del.
Vår største utfordring har vært prosjektstyring og estimering av tid. Vi valgte å benytte Fossefallsmetoden til utvikling fra start, men byttet etter hvert over til aspekter fra eXtreme programming, da vi innså at Fossefall ikke passet godt nok til vårt prosjekt. Valg av metode fra start gjorde at vi slet med å ta imot nye ønsker fra oppdragsgiver underveis. Dette bidro også til at det ble brukt mye mer tid enn beregnet. Det er beskrevet hvilke elementer av eXtreme programming vi har benyttet oss av. Rapporten beskriver teori som vi bygger våre løsninger på og hvilke systemer, språk og verktøy som er valgt ut fra prosjektets behov.
Til slutt drøftes det rundt beslutninger vi har tatt og eventuelle avvik fra den opprinnelige planen, med potensielle alternativer. Her diskuterer vi også gruppedynamikken og hvilke erfaringer og læringsutbytte vi tar med oss videre.