Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHimle, Åsmund
dc.date.accessioned2017-10-13T10:58:45Z
dc.date.available2017-10-13T10:58:45Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2460036
dc.description.abstractDenne studien omhandler skjev maktbalanse og forhandlingsmakt i det norske markedet for personlige datamaskiner. Markedet for personlige datamaskiner er preget av dårlige kår for leverandørene i møte med forhandlere, og lite merkespesifikk etterspørsel fra kundene. Apple er unntaket, da de selv i møtet med Norges største forhandler opererer med stor makt og dikterer vilkårene. Litteraturstudien viser at man som leverandør kan oppnå mer forhandlingsmakt i møtet med leverandør ved å få mer merkeverdi, og dermed etterspørsel direkte fra sluttkundene, eller «pull-effekter». Dette leder til problemstillingen om hvilke attributter som er avgjørende for å bygge sterk, unik merkeverdi. Videre følger en eksplorerende, kvalitativ og en deskriptiv, kvantitativ studie. Kellers merkepyramide benyttes som rammeverk for utvikling av merkeverdi for leverandørene av Windows-PCer. I den eksplorerende delen benyttes dybdeintervjuer for å kartlegge attributter som potensielt bør satses på for å bygge mer merkeverdi og dermed oppnå mer forhandlingsmakt. I den deskriptive delen benyttes en spørreundersøkelse for å rangere attributtene basert på viktighet. Attributtene sorteres i henhold til Kellers merkepyramide, og utgjør attributter for kjennskap, ytelse og inntrykk. Til slutt følger diskusjon, ledelsesmessige implikasjoner og konklusjon.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectstudiemarkedsføringnb_NO
dc.titleForhandlingsmakt i det norske markedet for personlige, bærbare datamaskinernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.rights.holderThe Authornb_NO
dc.source.pagenumber109nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel