Vi mangler bare elever : En kvalitativ undersøkelse av suksessfaktorer for programfag Friluftsliv på Idrettsfag
Master thesis
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2459880Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne undersøkelsen tar utgangspunkt i tre ulike videregående skoler med Idrettsfag i NordNorge. Ved å innhente data gjennom kvalitative intervju belyser oppgaven hvorfor to av disse skolene har suksess med friluftsliv som en del av sine valgfrie programfag, mens den tredje skolen ikke har det.
Med utgangspunkt i problemstillingen «Hvilke indre og ytre suksessfaktorer er mest framtredende ved videregående skoler med Friluftsliv, og er disse relevante for Idrettsfag ved Vest-Lofoten videregående skole? er det gjort kvalitative intervju med sentrale personer tilknyttet friluftslivsundervisningen. Resultatene er behandlet i fire temaer: suksessfaktorer, muligheter, utfordringer og frampek.
Funnene blir hovedsakelig diskutert opp mot Gunnar Bergs friromsmodell (1999) og ESIprosjektets tre indre- og tre ytre sentrale faktorer for skoleutvikling (2007). Drøftingen kretser også rundt Andy Hargreaves fem former for lærerkulturer (1996), samt Peter M. Senges systemtenkning, også kalt «Den femte disiplin» (1991).
Hovedfunnene i oppgaven indikerer at skolene med suksess i friluftsliv innehar følgende indre suksessfaktorer:
• Enhetlig planlegging i faget og vilje til gjennomføring i avdelingen og organisasjonen
• Det er etablert tydelige mål med faget før det starter opp
• Innhold med spennende friluftslivsaktiviteter
• Bevisst fokus på et sosialt miljø og medbestemmelse for elevene
• Godt kvalifiserte pedagoger
• God tid til å utøve friluftsliv
Oppgaven konkluderer med at programfag Friluftsliv bør planlegges grundig før det implementeres i skolens fagkrets. Mål, innhold, omfang, ressurser, rekruttering, tid og timeplan bør i så stor grad som mulig være avklart før tilbudet gis til elevene. Formål og kompetansemål i programfag Bredde og programfag Friluftsliv legger til rette for en allsidig undervisning innen friluftsliv på videregående skole. Det er opp til idrettsfagavdelingene å være bevisst på å utnytte mulighetene i programfag Bredde og Friluftslivfagenes. Det anbefales å se videre på hvordan hver enkelt skole kan utnytte sine muligheter innenfor begge programfagene.