dc.description.abstract | Barn i barnehage som ikke utvikler språk og kommunikasjonsferdigheter i samme takt
som andre barn, kan ha behov for en alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) for
å gjøre seg forstått. Forskning viser at tilegnelse av språk er svært vesentlig for barns
utvikling, og dette gjelder også for barn med behov for ASK. Det viser seg at kunnskap om
ASK i barnehager er varierende, og det får konsekvenser for hvordan det arbeides med
barn som har behov for ASK. Det er lite forskning på området som er knyttet til hvordan
personalet i barnehage kan legge til rette for språk- og kommunikasjonsmiljøet for disse
barna. Formålet med studien er å få kunnskap og kompetanse om hvordan personalet
kan legge til rette og fremme disse barnas språk- og kommunikasjonsutvikling.
Problemstillingen er: Hvordan kan personalet i barnehage arbeide for et godt språk- og
kommunikasjonsmiljø for barn som har behov for alternativ og supplerende
kommunikasjon? Forskningsspørsmålet er knyttet til hvilke kunnskaper om alternativ og
supplerende kommunikasjon som er sentrale for at barnehagepersonalet kan fremme
barns språk- og kommunikasjonsutvikling.
Studien er forankret i en kvalitativ tilnærming basert på et kritisk realistisk perspektiv.
Med utgangspunkt i problemstilling ble semistrukturert intervju benyttet som
forskningsmetode. Det ble gjennomført intervjuer med 5 informanter; 2
spesialpedagoger og 3 rådgivere. Alle informantene har kunnskap og erfaring med barn
som har behov for ASK i barnehage, og de ble intervjuet om sine kunnskaper, erfaringer
og meninger med utgangspunkt i en intervjuguide.
Studiens funn omhandler hva informantene har svart når det gjelder hvordan personalet
kan støtte barn med behov for ASK i språk- og kommunikasjonsutvikling. Hovedfunnet i
studien viser den store betydningen informantene legger på personalets holdninger til å
arbeide med barn med behov for ASK. De andre funnene peker på hvilke kunnskaper
informantene sier personalet har behov for, og barns behov for opplæring ved bruk av
ASK. Funnene brukes som utgangspunkt for drøfting av sentrale kunnskaper som er
vesentlige for at barnehagepersonalet kan fremme barns språk- og kommunikasjonsutvikling. | nb_NO |