• Fastbrenthet i arbeidslivet. En studie av karriereveilederes forståelse av voksnes jobbmobilitet 

      Lekven, Cathrine Hollekim (Master thesis, 2023)
      Formålet med denne oppgaven har vært å løfte perspektiver rundt voksnes jobbmobilitet opp mot begrepet fastbrenthet i arbeidslivet. Dette har blitt gjort gjennom å vise hvilken forståelse og erfaring karriereveiledere i ...
    • Hvordan forstår lærerne deres oppgave med karrierelæring i ungdomsskolen? 

      Hofgaard, Liv Synnøve Gilje (Master thesis, 2022)
      I denne masteroppgaven settes det søkelys på lærernes arbeid med karrierelæring i ungdomsskolen. Politiske styringsdokumenter når det gjelder karriereveiledning tilsier at læreren skal være en sentral aktør nå det gjelder ...
    • Hvordan forstår og erfarer NAV-ansatte oppfølgingen av langtidsmottakere av økonomisk sosialhjelp 

      Faarlund, Fardowsa (Master thesis, 2023)
      Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke NAV-veiledernes tilnærming til oppfølgingen av langtidssosialmottakere samt deres forståelse av deres mandat i denne sammenhengen. For å oppnå innsikt i veiledernes perspektiv ...
    • "Jeg bare går og spør på Rema" 

      Røed-Larsen, Trine (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven handler om karrierelæringsaktiviteten jobbskygging i faget utdanningsvalg i ungdomsskolen. Problemstillingen går på hvordan aktiviteten brukes i faget, med forskningsspørsmål om hvordan skolene jobber ...
    • Karrierelæring i grunnskolen og framtredende diskurser 

      Bye, Nina Titlestad (Master thesis, 2022)
      Oppgaven handler om hvordan karrierelæring kan forstås, og hvilke diskurser ulike aktører i skolen kan virke under. Informantene kjennetegnes ved at de arbeider på samme ungdomsskole, med opplæring og danning som mandat. ...
    • Karrierelæring, et sammensatt ord 

      Colijn, Sijke Johanna (Master thesis, 2022)
      Dette er en kvalitativ studie om lærerens forståelse av begrepet karrierelæring. Målet er å finne ut hvordan lærere forstår begrepet karrierelæring og hvordan de tilpasser og bruker karrierelæring i praksis for å bidra til ...
    • Kunnskapsbasert karriereveiledning i grupper. Et aksjonsforskningsprosjekt i ungdomsskolen med elever som deltagere 

      Eriksen, Cathrine (Master thesis, 2023)
      Masteroppgaven dokumenterer et forskningsprosjekt som er gjennomført på en sentrumsnær ungdomsskole i Norge. Det overordnede tema er kunnskapsbasert karriereveiledning i skolen og problemstillingen er: Hvordan erfarer ...
    • Tett på, men hva med etterpå? 

      Jøsendal, Monica (Master thesis, 2024)
      Oppstartsdato for Fullføringsreformen - med åpne dører til verden og fremtiden var 1. januar 2024. Reformens ambisjoner er å understøtte livslang læring og intensiverer arbeidet med å sikre en inkluderende, rettferdig og ...