Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGustavsen, Kari
dc.contributor.authorHjelmbrekke, Sigbjørn
dc.date.accessioned2009-09-24T11:34:53Z
dc.date.accessioned2017-04-20T06:17:35Z
dc.date.available2009-09-24T11:34:53Z
dc.date.available2017-04-20T06:17:35Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.isbn978-82-7401-311-7
dc.identifier.issn1501-9918
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2439305
dc.description.abstractI denne studien har vi undersøkt hvorvidt prisen på kulturskoletilbudet kan antas å føre til eksklusjon av barn og unge som bor i familier med lav inntekt. Undersøkelsen viser at brukere av kulturskoletilbudet først og fremst er barn og unge fra familier som representerer inntektsgrupper over det nivået som er et anbefalt nedre nivå for måling av fattigdom, det vil si 60 % av medianen. Forklaringen på at fattigdomsutsatte barn og unge i mindre grad enn andre barn og unge ser ut til å delta i kulturskoletilbudet, er flerdelt. Prisnivået ser ut til å være en sentral forklaring. Moderasjonsordninger og friplassordninger fører til øket deltagelse. Bredde i tilbudet ser ut til å virke svært positivt på deltagelse fra ulike grupper i samfunnet. Samarbeid mellom kulturskolene og øvrige kommunale etater, øker muligheten for bredde i deltagergruppen. Samarbeid mellom kulturskolen, barnehagen, grunnskolen og SFO, og kulturskoletilbudet som en del av det obligatoriske tilbudet for alle, virker positivt inn på målsettingen om "kulturskolen for alle".
dc.language.isonob
dc.publisherTelemarksforsking
dc.relation.ispartofseriesRapport 255
dc.subjectKulturskoler
dc.subjectØkonomi
dc.titleKulturskole for alle? : pilotundersøkelse om kulturskoletilbudet
dc.typeResearch report
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holder© Copyright Telemarksforsking
dc.subject.nsi242
dc.subject.nsi061


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel