Gjenbruk. Hvorfor velge gjenbruk i et forbrukersamfunn
Master thesis
Published version
View/ Open
Date
2016-01-18Metadata
Show full item recordCollections
- Master i kulturstudier [132]
Original version
Klokkehaug, H. E. Gjenbruk. Hvorfor velge gjenbruk i et forbrukersamfunn. Master thesis, Telemark University College, 2015Abstract
Vi lever i et forbrukersamfunn, hvor salg av varer og tjenester, er grunnleggende for økonomien. Gjenbruk har blitt populært de siste årene, og det kommer stadig nye artikler på internett, om hvordan man finner «vintage-skatter». Men hvorfor har det blitt så populært? I denne oppgaven, har jeg fokusert på gjenbrukens rolle i forbrukersamfunnet. Hvorfor velger folk gjenbruk i et forbrukersamfunn hvor økonomien ikke skulle tilsi at dette er nødvendig? Dette er problemstillingen for denne oppgaven. Videre ser jeg på hvordan holdningene har endret seg, hvor stor rolle økonomien spiller, og ser på hva som skiller gjenbruk fra ordinært forbruk.Teorigrunnlaget har jeg hentet fra Cultural Studies-tradisjonen, og Stuart Hall, Anthony Giddens og Ulrich Beck, er noen av teoretikerne jeg har fokusert på. Videre er teorier som, opplevelsesøkonomi, identitet og smak sentrale. Jeg har sett på miljøaspekter ved det å handle brukt, og hvor viktige de er for forbrukerne. Jeg har også sett nærmere på det økonomiske aspektet, og om dette fremdeles er en viktig grunn for mange mennesker. For å finne ut av problemstillingen, oppsøkte jeg to eiere av brukt -og vintage-butikker, som ga meg deres syn på gjenbruk. Deretter snakket jeg med en trendforsker, som ga meg et utenforstående perspektiv på fenomenet. Til slutt snakket jeg med kundene, for å få deres perspektiver, på hvorfor de handler brukt. Det jeg fant ut, var at det finnes mange ulike grunner, til hvorfor mange velger gjenbruk i dagens samfunn. Det mest sentrale var identitet, at kundene ønsket å finne noe som var unikt, og noe som ikke alle andre har, opplevelsen, at kundene ønsket en personlig opplevelse gjennom selve letingen, og kvalitet og smak, ved at kundene ønsket den kvaliteten som fantes før. Økonomi viste seg også å være viktig, men ble sett på som en bonus for de aller fleste. Det samme var situasjonen for miljøet, mange var opptatt av det, men de fleste så det som noe positivt, som kom i tillegg til den virkelige grunnen. Jeg oppdaget også forskjeller i motivasjoner, basert på sosiale og geografiske skiller, som befinner seg i Oslo.