dc.contributor.author | Helgestad, Liv Jorunn | |
dc.date.accessioned | 2014-12-15T13:47:35Z | |
dc.date.accessioned | 2017-04-19T13:07:03Z | |
dc.date.available | 2014-12-15T13:47:35Z | |
dc.date.available | 2017-04-19T13:07:03Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Helgestad, L. J. "Kjempefint!": Om dialogen innenfor formativ vurdering i skolen og i eget skapende arbeid. Master thesis, Telemark University College, 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2438697 | |
dc.description.abstract | Dialogen er sentral i interaksjon med andre mennesker i ulike kontekster. I denne masteroppgaven undersøkes dialogens potensiale for læring innenfor formativ vurdering i undervisningssammenheng og hvordan dialogen påvirker eget skapende arbeid. Via sosiokulturelle læringsteorier belyses hvordan interaksjon med andre kan åpne opp for refleksjon og læring knyttet til praktisk arbeid. Innen formativ vurdering synliggjøres hvordan «Vurderingsstopp» kan nyttes som pedagogisk verktøy både for elev og lærer. Elevene kan gjennom dialogen som finner sted innenfor den formative vurderingsformen reflektere og gjøre egne valg i prosessen under arbeid med oppgaver. Lærer kan nytte denne innsikten i elevenes læreprosesser for å konstatere hvor eleven er sin læringsprosess og tilpasse undervisning etter dette. Vurderingsstopp sees også som et verktøy for å fremme elevenes motivasjon i arbeidet frem mot ferdig produkt. Med maskinstriking som utgangspunkt for eget skapende arbeid synliggjøres dialogen og hvordan den i påvirker prosessen knyttet til eget skapendearbeid. Undersøkelsen viser at dialogen er avhengig av konteksten eller praksisfellesskapet utøver er en del av for at den skal være konstruktiv. Som deltaker i sosiale sammenhenger kan deltager vanskelig frisette seg fra dialogen. Gjennom refleksjon i og over egen praksis gjøres valg, konsekvensen av dette blir at dialogen fortsetter. | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | Høgskolen i Telemark | |
dc.subject | dialog | |
dc.subject | formativ vurdering | |
dc.subject | skapende arbeid | |
dc.subject | skolen | |
dc.title | "Kjempefint!": Om dialogen innenfor formativ vurdering i skolen og i eget skapende arbeid | no |
dc.type | Master thesis | |
dc.description.version | Published version | |
dc.rights.holder | © Copyright The Author. All rights reserved | |
dc.subject.nsi | 283 | |