Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNeverdal, Marie
dc.date.accessioned2014-12-09T11:41:25Z
dc.date.accessioned2017-04-19T13:07:02Z
dc.date.available2014-12-09T11:41:25Z
dc.date.available2017-04-19T13:07:02Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationNeverdal, M. Lys, lyd, kamera og ACTION: Når ide blir til film - en undersøkelse av filmprosessens faglige og didaktiske muligheter sett gjennom praktisk arbeid med actionfilm. Master thesis, Telemark University College, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2438695
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg undersøkt hvilke faglige og didaktiske muligheter som kan finnes i en filmprosess sett gjennom praktisk arbeid med actionfilm. Oppgaven er sett ut i fra et kunst og håndverksfaglig perspektiv og knyttet opp mot undervisning på tiende trinn. Oppgavens problemområde er belyst og besvart gjennom: forskning som er gjort på området, eget skapende arbeid og med et innblikk i hvordan et filmprosjekt på tiende trinn kan arte seg i kunst og håndverks faget. Gjennom litteratur og teori har jeg fått et innblikk i hvilke utfordringer skolen står ovenfor i møte med dagens mediesamfunn, og at flere elever opplever skolen som adskilt fra deres egen hverdag. Elevene savner en mer relevant og praktisk skolehverdag, og dette har ført til at elevenes motivasjon synker med alderen og er lavest på tiende trinn. Selv har jeg stor glede av å uttrykke meg gjennom film, og jeg har undersøkt hvilke faglige og didaktiske muligheter som finnes i en filmprosess. Underveis har jeg registrert faglige og didaktiske tanker og refleksjoner. Filmprosessen er sett gjennom praktisk arbeid med actionfilm, da actionfilm er en sjanger som byr på spennende og variert bruk av filmatiske virkemidler. På grunn av sjangerens voldsomme effekter betraktes og vurderes den også i forhold til hvordan barn og unge kan oppleve påvirkning fra levende bilder. Gjennom besøk og samtale med en lærer på tiende trinn i faget kunst og håndverk har jeg fått et innblikk i hvordan et filmprosjekt kan foregå i skolen. Samtaler og besøk ga mulighet for flere faglige og didaktiske tanker og refleksjoner, som også er med på å belyse og besvare problemstillingen. Funnene som er gjort gjennom oppgavens ulike innsamlingsmetoder danner grunnlaget for drøftingen hvor filmprosessens faglige og didaktiske muligheter blir sett ut i fra faget kunst og håndverk. I praktisk arbeid med film ser jeg etter denne undersøkelsen muligheter for å utvikle elevenes kunnskap og forståelse for mediet, enten det er i rollen som mottaker eller produsent. Dette er et viktig bidrag i utviklingen av elevenes visuelle kompetanse og kritiske sans. På grunn av samfunnets teknologiske utvikling og at flere barn og unge uttrykker seg gjennom video er det viktig at elevene får et mer reflekter forhold til audiovisuell kommunikasjon.
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskolen i Telemark
dc.subjectfilm filmprosessen didaktikk actionfilm
dc.titleLys, lyd, kamera og ACTION: Når ide blir til film - en undersøkelse av filmprosessens faglige og didaktiske muligheter sett gjennom praktisk arbeid med actionfilmno
dc.typeMaster thesis
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holder© Copyright The Author. All rights reserved
dc.subject.nsi283


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel