Digital formidling: En studie av digitale formidlingsformer på kulturhistoriske museer
Master thesis
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2438676Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Sandem, C. A. F. Digital formidling: En studie av digitale formidlingsformer på kulturhistoriske museer. Master thesis, Telemark University College, 2015Sammendrag
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av hvordan digital formidlingsformer kan fremme et læringspotensial for unge brukere av kulturhistoriske museer. Oppgaven starter med en presentasjon av problemområdet, før jeg innleder med en introduksjon av museumsfeltet og deres brukere. Dette klargjøres da jeg er av den oppfatning at en forståelse av museenes og brukernes mål og behov skal legge føringer for hvilke funksjoner og roller de digitale formidlingsformene skal dekke. Videre ser jeg etter en teoretisk forankring, som igjen kan legge føringer om hvilke faktorer som er sentrale for å forstå og oppnå museene og brukernes behov. Her presenteres interaksjon, læring og det digitale perspektivet. Videre beskrives prosessen som er delt inn i to faser. Fase 1 omhandler beskrivelser av de utvalgte museenes utstillinger, hvordan de formidler budskapet til brukeren, hva jeg ser brukerne tiltrekkes av og hvilke digitale formidlingsformer som er benyttet. Jeg intervjuet også fokusgruppe, lærere og museumsansatt. Denne fasen har som mål å komme i kontakt med museet og brukerne for ytterligere forståelse av deres behov. Men blant denne fasens fokus var også å se etter digitale formidlingsformers kvaliteter for å få indikasjoner på hvordan de dekker behov og igjen vurdere dette opp mot faktorer som kan gi et økt læringspotensial. Fase 2 beskriver hvordan jeg prøver å ta i bruk funn fra fase 1 inn i en produktutvikling der jeg jobber med idéutvikling og prototyper, tester det opp mot fokusgruppen. Gjennom deltagende observasjon får jeg vurdert produktet og større innsikt i hvilke faktorer som er sentrale i et slikt produkt. Til slutt reflekterer jeg rundt prototypen og prosessen opp mot sentrale temaer i oppgaven, før det hele konkluderes med et svar på problemstillingen. Nøkkelbegreper i oppgaven er digital formidling, museum, interaksjon og læring.