Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMøllerhagen, Torill Hammeren
dc.date.accessioned2015-02-11T11:24:39Z
dc.date.accessioned2017-04-19T13:06:39Z
dc.date.available2015-02-11T11:24:39Z
dc.date.available2017-04-19T13:06:39Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationMøllerhagen, T. H. Fra todimensjonale mønsterflater til tredimensjonale tekstile produkter: En studie i utvikling og bruk av konkretiseringsmateriell for Vg2 Design og tekstil. Master thesis, Telemark University College, 2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2438669
dc.description.abstractDet er mange som er opptatt av klær og mote, de unge er intet unntak. På Vg2 Design og tekstil designer og produserer elevene tekstile produkter. Prosessen fra den første idéen, som tegnes ned på arket som en skisse, og frem til et ferdig tekstilt produkt er lang og sammensatt. Med utgangspunkt i en todimensjonal skisse, via en todimensjonal mønsterflate skaper elevene det tredimensjonale plagget. Siden det er en kompleks prosess, kan det ta tid å lære. Jeg har derfor undersøkt om bruk av konkretiseringsmateriell kan være en hjelp til å se sammenhengen mellom skisse, mønsterflate og det ferdige produktet. I denne avhandlingen har jeg derfor undersøkt overgangen fra det todimensjonale til det tredimensjonale. Dette har jeg gjort gjennom eget skapende arbeid. Der har jeg utviklet modeller i tekstil som konkretiserer den todimensjonale mønsterflaten og det tredimensjonale tekstile produktet. Problemstillingen belyser på hvilke måter elevene bruker konkretiseringsmateriell i undervisningen. For å kunne diskutere resultatene reflekteres det rundt når, hvordan og hvorfor elevene bruker konkretiseringsmateriell, fra inspirasjon, skisse og frem til eget design, og ved utforming av mønster til eget plagg. ABSTRACT Today, lots of people are interested in clothes and fashion, young people are no exception. At Vg2 Design og tekstil, students design and manufactures textile products. The process, starting with the initial idea, via a sketch to the final product is long and complex. With basis in a two-dimensional sketch, transformed to a two-dimensional sewing-pattern, the student creates the three-dimensional clothing. Because this is a complex process, learning it takes time. I have studied if use of concretize-material in the teaching may help students to see the link between sketch, sewing-pattern and the final product. In this thesis I have studied the transformation of the two-dimensional into the three-dimensional. I have done this through my own creative work. Using textile models, I have managed to concretize the link between the twodimensional sewing-pattern and the three-dimensional product. The theory highlights how students use concretize-material in the learning situation. To be able to discuss the results, we have to consider them in the context of when, how and why students use concretizematerial. From inspiration and sketch, to own design and creation of a sewing pattern for the production.
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskolen i Telemark
dc.subjectdesign
dc.subjectproduktdesign
dc.subjectkonkretiseringsmateriell
dc.subjectskapende arbeid
dc.titleFra todimensjonale mønsterflater til tredimensjonale tekstile produkter: En studie i utvikling og bruk av konkretiseringsmateriell for Vg2 Design og tekstilno
dc.typeMaster thesis
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holder© Copyright The Author. All rights reserved
dc.subject.nsi283


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel