dc.contributor.author | Aakre, Bjørn Magne | |
dc.contributor.author | Hagen, Svein Thore | |
dc.date.accessioned | 2012-03-27T08:50:37Z | |
dc.date.accessioned | 2017-04-19T12:52:42Z | |
dc.date.available | 2012-03-27T08:50:37Z | |
dc.date.available | 2017-04-19T12:52:42Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | Uniped 34 (2011) nr 1, s. 5-20 | |
dc.identifier.issn | 1500-4538 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2438578 | |
dc.description.abstract | Veien fra fagbrev eller annen yrkesutdanning til høgere utdanning har vært et tema i den norske skoledebatten i mange år, og er igjen blitt aktuell. Land som Finland, Tyskland og Japan har etablerte systemer for høgere yrkesutdanning, og Sverige er i gang med å etablere yrkeshøgskoler. I hvilken grad kan kandidater med yrkesfag og fagbrev mestre høgere utdanning og hva skal til for å lykkes? Hva kjennetegner situasjonen i Norge og hvilke erfaringer har vi å bygge på? I denne artikkelen tar vi utgangspunkt i det som går under betegnelsen Y-veien ved ingeniørutdanningen ved Høgskolen i Telemark og de resultater og erfaringer som er gjort der. Y-veistudiet fikk Kunnskapsdepartementets utdanningskvalitetspris i 2008. | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | Universitets- og høgskolerådet | |
dc.subject | Yrkesfag | |
dc.subject | Høyere utdanning | |
dc.title | Fra fagbrev til ingeniør - et didaktisk perspektiv | |
dc.type | Journal article | |
dc.type | Peer reviewed | |
dc.description.version | Accepted version | |
dc.subject.nsi | 283 | |