Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAase, Elisabeth
dc.date.accessioned2016-02-11T09:14:34Z
dc.date.accessioned2017-04-19T12:44:39Z
dc.date.available2016-02-11T09:14:34Z
dc.date.available2017-04-19T12:44:39Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2438323
dc.description.abstractKvalitetssikring og utvikling av kliniske studier for sykepleiestudenter i sykehjem Hensikt: • Systematisk arbeid med utvikling av planverket som grunnlag for kliniske studier, med særlig vekt på konkretisering av læringsutbytte ved sykehjemmene • Ivareta felles ansvar for kompetanseoppbygging innen veiledning gjennom videreutvikling av veiledningskompetansen hos kontaktsykepleierne Metode: • Prosjektmetode med gjennomføring av intervensjon som pilot • Innsamling av kvalitative data • Kvantitative data: studentenes emneevalueringer • Gjennomføring av veiledningskurs for veiledere i praksis Hovedfunn: • De fleste kontaktsykepleierne, andre veiledere og studenter i pilotavdelingene var fornøyd med den alternative veiledningsmodellen i praksis • Studentene i pilotavdelingene vurderte det delte veiledningsansvaret i den nye modellen som positiv fordi den innebar at de ble vurdert av flere veiledere, de fikk vist flere sider av seg selv, de ble mer ansvarliggjort, veilederne utfylte hverandre og det var god dialog og godt samarbeid mellom veilederne og veiledningsmodellen var godt forankret i pilotavdelingene • De studentkoordinatorene som samtidig var kontaktsykepleiere opplevde dobbeltrollen som for krevende, særlig i studentenes første praksisperiode • Både studentene i pilotavdelingene og ikke-pilotavdelinger oppgav stort læringsutbytte i praksis • Ingen av lederne i pilotavdelingene hadde utarbeidet en skriftlig plan eller strategi for gjennomføring av piloten, informasjon om den i avdelingen foregikk muntlig • Alle lederne opplevde at veiledningsansvaret for studentene ble tydeligere gjennom piloten • Alle lederne hadde positive erfaringer med pilotmodellen fordi sykepleierne brukte veiledningstiden med studentene mer faglig bevisst og sørget for faste møtepunkter med og uten studenter knyttet til studentenes læringsmilø • Det var stor deltakelse og positive tilbakemeldinger fra deltakerne i veiledningskurset. Det ble evaluert som positivt for studentenes læringsmiljø at dette ble gjennomført like før praksisperioden • Veiledningsmodellen i pilotprosjektet er i dag implementert i kliniske studier i sykehjem, unntatt rollen som studentkoordinator
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norge
dc.subjectSykepleiestudenter
dc.subjectSykehjem
dc.subjectKliniske studier
dc.titleKvalitetssikring og utvikling av kliniske studier for sykepleiestudenter i sykehjem. Samlet prosjektrapport for fase 1, 2 og 3.
dc.typeOthers
dc.description.versionPublished version


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel