Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThorvik, Karin Elisabeth
dc.contributor.authorHelleberg, Kristin Mjelde
dc.contributor.authorHauge, Solveig
dc.date.accessioned2014-12-08T12:32:24Z
dc.date.accessioned2017-04-19T12:44:30Z
dc.date.available2014-12-08T12:32:24Z
dc.date.available2017-04-19T12:44:30Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationSykepleien forskning 9(2014) Nr. 3, S. 236-242
dc.identifier.issn1890-2936
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2438298
dc.description.abstractBakgrunn: Hovedideen i dette prosjektet er å utforske og beskrive god omsorg. Teoretiske beskrivelser av god omsorg er vanskelig å anvende i en konkret klinisk situasjon. Det er derfor viktig å få fram mer konkrete beskrivelser av god omsorg med utgangspunkt i god faglig utøvelse. Hensikt: Formålet med denne studien er å utforske og beskrive hva god omsorg kan være i en skjermet avdeling for personer med demens. Metodde: Det ble benyttet et kvalitativt design med deltagende observasjon som datainnsamlingsmetode. Ansatte i to skjermede avdelinger deltok i studien. Feltnotatene ble analysert i hermeneutisk fortolkende tradisjon. Resultat: Funnene viste at de ansatte alltid var beredt ved at de var årvåkne, utnyttet gyldne øyeblikk og responderte svært raskt når det var nødvendig. De viste stor grad av fleksibilitetved at de tålte pasientenes opptreden, de tålte uorden og rutinebrudd og var kreative i sin fagutøvelse. Betingelser for slik fagutøvelse syntes å være at de hadde gode nok kunnskaper om sykdom , symptomer og den enkelte pasient, samt at de hadde god innsikt i kollegaers kompetanse.
dc.language.isonob
dc.subjectDemens
dc.subjectPleie
dc.subjectInstittusjon
dc.titleGod omsorg for urolige personer med demens
dc.typeJournal article
dc.typePeer reviewed
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holder© 2014 The Authors
dc.rights.holder© 2014 The Authors
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.4220/sykepleienf.2014.0140


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel