Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLalim, Ivar Bjørnøy
dc.date.accessioned2017-03-10T11:48:27Z
dc.date.available2017-03-10T11:48:27Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2433525
dc.description.abstractI denne oppgaven undersøker jeg politiske kjennetegn ved ROBEK-kommuner. Register om betinget godkjenning og kontroll (ROBEK) er det lovregulerte virkemiddelet staten har for å kontrollere kommunenes budsjett, økonomiplan og årsregnskap. Kravet myndighetene stiller er at disse dokumentene må være ført i balanse, og eventuelle underskudd fra regnskapet skal dekkes inn innen en gitt tid. Konsekvensene for kommunene dersom de havner på ROBEK, er at staten ved Fylkesmannen må godkjenne nye lån og langsiktige leieavtaler. Jeg presenterer fem hypoteser om forventinger til kjennetegn ved ROBEK-kommuner. Hypotesene tar for seg politiske kjennetegn, ved den politiske sammensetningen og strukturen i kommunen. Disse hypotesene er avledet fra teori om partisanteori, politisk syklus teori og koalisjonsteori. En antakelse jeg primært legger til grunn, er den klassiske forutsetningen til Anthony Downs slik den er presentert i «An Economic Theory of Political Action in a Democracy» (A. Downs, 1957). Downs presenterte en modell der politikere er kyniske selgere, hvis motiv er å bli valgt til posisjoner. For å teste hypotesene gjennomfører jeg logistiske regresjonsanalyser, der den avhengige variabelen er registrering på ROBEK under kommunestyreperiodene mellom 2007-2011 og 2011- 2015. Det er kontrollert for innbyggertall, utgiftskorrigerte frie inntekter, gjeld per innbygger og en dummyvariabel som ser på forskjeller mellom de to kommunestyreperiodene. Hovedfunnet i oppgaven er at det er en signifikant sammenheng i sannsynlighet for innmeldelse ut fra deler av kommunenes organisasjonsform. I de kommuner der kommunestyret har desentralisert deler av den politiske aktiviteten i komiteer eller utvalg, er sannsynligheten større for innmeldelse. Der makten derimot er konsentrert i kommunestyret er det mindre sannsynlig. Det er derimot ikke funnet signifikante sammenhenger mellom en registrering og de fire andre uavhengige variablene. Disse fire er om kommunen styres av enten venstre- eller høyresiden, antallet effektive partier i kommunen, arbeidsform i budsjettprosessen og i hvilken grad kommunestyret totalt sett har delegert makt ut av kommunestyret til andre politiske enheter. For å drøfte fraværet av signifikante sammenhenger peker jeg på kontekstuelle og teoretiske forklaringer. Blant annet peker jeg på den positive økonomiske utvikling som kommunen opplevde i perioden, og det reises spørsmål til de helt grunnleggende teoretiske antakelsene ved modellene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectROBEKnb_NO
dc.subjectkommunernb_NO
dc.subjectNorgenb_NO
dc.subjectøkonominb_NO
dc.subjectoffentlig administrasjonnb_NO
dc.subjectpolitikknb_NO
dc.titlePolitiske kjennetegn ved ROBEK-kommunernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242nb_NO
dc.source.pagenumber157 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel