Politiske kjennetegn ved ROBEK-kommuner
Abstract
I denne oppgaven undersøker jeg politiske kjennetegn ved ROBEK-kommuner. Register om
betinget godkjenning og kontroll (ROBEK) er det lovregulerte virkemiddelet staten har for å
kontrollere kommunenes budsjett, økonomiplan og årsregnskap. Kravet myndighetene stiller er
at disse dokumentene må være ført i balanse, og eventuelle underskudd fra regnskapet skal
dekkes inn innen en gitt tid. Konsekvensene for kommunene dersom de havner på ROBEK, er
at staten ved Fylkesmannen må godkjenne nye lån og langsiktige leieavtaler.
Jeg presenterer fem hypoteser om forventinger til kjennetegn ved ROBEK-kommuner.
Hypotesene tar for seg politiske kjennetegn, ved den politiske sammensetningen og strukturen
i kommunen. Disse hypotesene er avledet fra teori om partisanteori, politisk syklus teori og
koalisjonsteori. En antakelse jeg primært legger til grunn, er den klassiske forutsetningen til
Anthony Downs slik den er presentert i «An Economic Theory of Political Action in a
Democracy» (A. Downs, 1957). Downs presenterte en modell der politikere er kyniske selgere,
hvis motiv er å bli valgt til posisjoner.
For å teste hypotesene gjennomfører jeg logistiske regresjonsanalyser, der den avhengige
variabelen er registrering på ROBEK under kommunestyreperiodene mellom 2007-2011 og
2011- 2015. Det er kontrollert for innbyggertall, utgiftskorrigerte frie inntekter, gjeld per
innbygger og en dummyvariabel som ser på forskjeller mellom de to kommunestyreperiodene.
Hovedfunnet i oppgaven er at det er en signifikant sammenheng i sannsynlighet for innmeldelse
ut fra deler av kommunenes organisasjonsform. I de kommuner der kommunestyret har
desentralisert deler av den politiske aktiviteten i komiteer eller utvalg, er sannsynligheten større
for innmeldelse. Der makten derimot er konsentrert i kommunestyret er det mindre sannsynlig.
Det er derimot ikke funnet signifikante sammenhenger mellom en registrering og de fire andre
uavhengige variablene. Disse fire er om kommunen styres av enten venstre- eller høyresiden,
antallet effektive partier i kommunen, arbeidsform i budsjettprosessen og i hvilken grad
kommunestyret totalt sett har delegert makt ut av kommunestyret til andre politiske enheter.
For å drøfte fraværet av signifikante sammenhenger peker jeg på kontekstuelle og teoretiske
forklaringer. Blant annet peker jeg på den positive økonomiske utvikling som kommunen
opplevde i perioden, og det reises spørsmål til de helt grunnleggende teoretiske antakelsene ved
modellene.