Browsing HiBu: Rapport fra Høgskolen i Buskerud by Title
Now showing items 19-38 of 64
-
Felles læreplanutvikling : hurtigsnekring eller kontinuerlig organisasjonsutvikling? Og: Internett som arena for kontinuerlig læreplanutvikling
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud, Research report; Peer reviewed, 2005-01)Temaet for rapporten er læreplanutvikling - dvs. læreplaner i et endringsperspektiv, ikke statisk perspektiv, som gitte dokumenter. Jeg stiller spørsmål om læreplanene kan være i mer kontinuerlig utvikling med allmenn ... -
Fleksibel læring : utvikling av ny videreutdanning for sykepleiere: sår-forebygging, behandling og lindring : 15 studiepoeng : et pedagogisk og faglig utviklingsprosjekt
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud;79, Peer reviewed; Research report, 2010-10)Denne rapporten beskriver det faglige og pedagogiske arbeidet i utvikling av en ny videreutdanning i Sår- forebygging, behandling og lindring. Det startede med at praksisfeltet våren 2007 tok kontakt med Høgskolen i Buskerud, ... -
Forskningsbasert undervisning i allmennlærerutdanningen : retorikk eller realitet
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud;80, Peer reviewed; Research report, 2010-10)Dette er en studie av forskningsbasert undervisning i høyere utdanning. Studien er et småskala-prosjekt og må betraktes som innledning til et mer omfattende hovedprosjekt der flere sider ved forskningsbasert undervisning ... -
Fritidsboligforskning : rapport fra survey undersøkelse i Sigdal kommune med fokus på utvikling av et bærekraftig lokalsamfunn
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud;96, Peer reviewed; Research report, 2013-12)I mars 2013 inngikk Sigdal kommune en avtale med Høgskolen i Buskerud, Senter for Reiseliv om en hyttebruksundersøkelse kommunen. Undersøkelsen ble gjennomført som en spørreundersøkelse i løpet av mars og april 2013 til ... -
Fusjoner i høyere utdanning
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud;82, Peer reviewed; Research report, 2010-11)I dette notatet drøftes ulike spørsmål i forbindelse med fusjoner i høyere utdanning. Det bygger på enkelte tidligere notater og foredrag, spesielt for styringsgruppen for Oslofjordalliansen. Notatet er imidlertid omarbeidet ... -
Hjemmesykepleieres erfaring med ernæringsarbeid og kartlegging av underernæring : et deltagende aksjonsforskningsprosjekt i samarbeid med sykepleiere i Røyken kommune
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud;92, Peer reviewed; Research report, 2012-11)I juni 2009 lanserte Helsedirektoratet Nasjonale faglige retningslinjer for forebygging og behandling av underernæring (Helsedirektoratet, 2009). Retningslinjene er normative og slår fast at alle pasienter innskrevet i ... -
Hva skaper stoppeffekt langs veien? : resultater fra gjesteundersøkelse ved Hallingporten i Flå kommune sommeren 2008
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud, Research report; Peer reviewed, 2008-10)Hallingporten er et stoppested for reisende langs Rv 7 mellom øst- og vestlandet. Det ligger naturskjønt plassert ved Gulsvik i Flå kommune omlag to timer fra Oslo, og har kafeteria, bensinstasjon med butikk, båthavn og ... -
Hvordan kan statlige etater i Buskerud bli mer næringsvennlige? : resultater fra brukerundersøkelse blant næringslivsledere, en del av prosjektet Næringsvennlige statsetater
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud, Research report; Peer reviewed, 2007-03)Denne undersøkelsen er en del av et større prosjekt kalt ”Næringsvennlige statsetater” som har som målsetting å bedre rammebetingelsene for næringslivet i Buskerud gjennom å gjøre de statlige etatene mer næringsvennlige. ... -
En kartlegging av det regionale innovasjonssystemet innen IKT/elektronikk Horten - Kongsberg
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud, Research report; Peer reviewed, 2003-01)Denne rapporten er resultatet av et forprosjekt gjennomført for SND Vestfold og SND Buskerud av Høgskolen i Vestfold og Høgskolen i Buskerud. Den er utført som en del av samarbeidet mellom SND, Forskningsrådet (NFR) og ... -
En kartlegging av hyttebasert reiseliv i Trysil som ledd i økt lokal verdiskapning
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud, Research report; Peer reviewed, 2006-09)I mai 2002 inngikk Trysil ferie og fritid en avtale med Høgskolen i Buskerud, Institutt for økonomi og statsvitenskap om en hyttebruksundersøkelse for deler av Trysil kommune. Undersøkelsen ble gjennomført som en ... -
Kompetanse for entreprenørskap
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud, Research report; Peer reviewed, 2004-11)Denne rapporten er en drøfting av begreper og grunnlagstenkning som har gjort seg gjeldene i debatten om hva den videregående skolen skal tilføre elevene. Kompetanse er et nøkkelord i -90 årenes skolereformer, overtatt fra ... -
Kompetansekartlegging i reiselivsnæringen i Buskerud
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud;86, Peer reviewed; Research report, 2011-10)Ansatte med formell kompetanse utgjør ca. 16 % av arbeidstokken i bedriftene som har deltatt i undersøkelsen. Av de ansatte som har formell kompetanse har 6 av 10 fagbrev, 3 av 10 har bachelor eller mastergrad i ... -
Kompetanseutfordringer i reiselivet i Buskerud : forslag til tiltak
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud;97, Research report, 2013-12)Rapporten er basert på et prosjekt som har kartlagt mulighetene for kompetanseutvikling i reiselivsnæringen i Buskerud fylke. Prosjektet har støttet seg på tidligere studier, generelle data om næringen og dybdeintervjuer ... -
Kunnskapsledelse ved videregående skoler : ledelsens rolle ved utvikling av kontaktlærerfunksjonen og pedagogisk plattform
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud, Research report; Peer reviewed, 2006-09)Bfks ledelses- og skoleutviklingsprogram 2004-2006 hadde en meget omfattende målsetting. Hovedmålet har vært knyttet til endringsledelse og utvikling av den lærende organisasjon. Ledelsesprogrammet ble knyttet til ... -
Livshistorien som en metode til å skape gode relasjoner mellom pasient og pleiepersonell : undervisning og veiledning om verdien av å bruke livshistorier i den daglige pleien ved et sykehjem
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud, Research report; Peer reviewed, 2005-01)Min egen arbeidserfaring er hovedsakelig fra kommunehelsetjenesten, både i hjemmetjenesten og ved sykehjem. Det var formodentlig sammenlikningen mellom arbeidet i hjemmetjenesten og inne på institusjon som vakte min interesse ... -
LMS: Blackboard vs. Moodle : en sammenlikning med hovedvekt på funksjonalitet for Høgskolen i Buskerud
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud, Research report; Peer reviewed, 2008-11)Denne rapporten dreier seg om Høgskolen i Buskeruds læringsmiljøsystem (LMS) og alternative systemer. Først og fremst er det systemets funksjonalitet som vurderes. Høgskolens system, Blackboard, har vært brukt ved høyskolen ... -
Lokalmatens rolle i reiselivet i Buskerud : virkemidler for regional FoU og innovasjon
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud;75, Peer reviewed; Research report, 2010-02)Buskerud er et mangfoldig fylke. Her finner vi fjell, sjø, bygder og byer. Mangfoldet gjenspeiler seg både i de som produserer mat lokalt i Buskerud og de som tilbyr matopplevelser til tilreisende og andre kunder. I rapporten ... -
Lærebok i personbeskatning : med tilhørende oppgaver
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud;95, Book, 2013-10)Denne læreboken er ment som et supplerende læremiddel i faget Personbeskatning på 3. år innen studiet Økonomi og administrasjon med spesialisering innenfor regnskap ved høgskoler og universiteter. Læreboken er basert på ... -
Lærende organisasjoner : mellomledere og kunnskapsledelse
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud, Research report; Peer reviewed, 2005-09)Stortingsmelding nr 30 (2003-2004) Kultur for læring skisserer i kapittel 3 "Skolen i en ny tid" en visjon om lærende organisasjoner. Den knyttes bl a til personalets kunnskapsutvikling, ledelsesfunksjonene ved skolene og ... -
Metodisk verksted som innslag i praktisk-pedagogisk utdanning : rapport fra et forsøk ved Avdeling for pedagogisk utdanning i økonomisk-administrative fag
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud, Research report; Peer reviewed, 2004-01)Undervisningsmetodikk - eller bare metodikken - har vært en del av undervisningstilbudet overfor lærerstudenter i mer enn 100 år. Som regel har den vært knyttet opp mot praksis i skolen, men den har også i varierende grad ...