• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 6 Skriftserier
  • Skriftserier fra tidligere HiBu, HiVe, HBV og HiT
  • HiBu: Rapport fra Høgskolen i Buskerud
  • View Item
  •   Home
  • 6 Skriftserier
  • Skriftserier fra tidligere HiBu, HiVe, HBV og HiT
  • HiBu: Rapport fra Høgskolen i Buskerud
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lokalmatens rolle i reiselivet i Buskerud : virkemidler for regional FoU og innovasjon

Elvekrok, Ingunn; Espelien, Anne
Peer reviewed, Research report
Thumbnail
View/Open
7510elvekrok.pdf (4.654Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/142024
Date
2010-02
Metadata
Show full item record
Collections
  • HiBu: Rapport fra Høgskolen i Buskerud [64]
Abstract
Buskerud er et mangfoldig fylke. Her finner vi fjell, sjø, bygder og byer. Mangfoldet gjenspeiler seg både i de som produserer mat lokalt i Buskerud og de som tilbyr matopplevelser til tilreisende og andre kunder. I rapporten ser vi nærmere på betydningen lokalt produsert mat har for Buskerud som reiselivsdestinasjon. Det er gjennomført en rekke dybdeintervjuer med matnettverkene som finnes i regionen, samt destinasjonsselskaper og produsenter. I tillegg er det gjennomført en survey blant både produsenter og tilbydere av lokal mat. 64 % av kundene (respondentene) oppgir at de benytter seg av lokalt produserte varer. 28 % oppgir at de ikke gjør det. Kokkene er av stor betydning når råvarene skal velges ut. De stedene der kokkene ser verdien av å benytte seg av lokalt produserte matvarer gjøres dette i større grad. Resultatene viser imidlertid at det er store regionale forskjeller i status for den lokale maten. Mens vi i Buskeruds største reiselivsområde, Hallingdal, ser at lokal mat og matkultur er noe serveringsstedene fokuserer på, så er det hos kundene i Drammensregionen nærmest fraværende. Mye av matproduksjonen som foregår i distriktene er av betydning for den generelle reiselivsopplevelsen, og mange av de lokale produsentene er kvinner. I denne undersøkelsen er det ikke noe som tyder på at kundene opplever prisen på lokale råvarer som noe vesentlig problem. Produsentene selv mener bedre distribusjonsløsninger hadde bidratt til økt omsetning.
Series
Rapporter fra Høgskolen i Buskerud;75

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit