Lokalmatens rolle i reiselivet i Buskerud : virkemidler for regional FoU og innovasjon
Abstract
Buskerud er et mangfoldig fylke. Her finner vi fjell, sjø, bygder og byer. Mangfoldet gjenspeiler seg både i de som produserer mat lokalt i Buskerud og de som tilbyr matopplevelser til tilreisende og andre kunder. I rapporten ser vi nærmere på betydningen lokalt produsert mat har for Buskerud som reiselivsdestinasjon. Det er gjennomført en rekke dybdeintervjuer med matnettverkene som finnes i regionen, samt destinasjonsselskaper og produsenter. I tillegg er det gjennomført en survey blant både produsenter og tilbydere av lokal mat. 64 % av kundene (respondentene) oppgir at de benytter seg av lokalt produserte varer. 28 % oppgir at de ikke gjør det. Kokkene er av stor betydning når råvarene skal velges ut. De stedene der kokkene ser verdien av å benytte seg av lokalt produserte matvarer gjøres dette i større grad. Resultatene viser imidlertid at det er store regionale forskjeller i status for den lokale maten. Mens vi i Buskeruds største reiselivsområde, Hallingdal, ser at lokal mat og matkultur er noe serveringsstedene fokuserer på, så er det hos kundene i Drammensregionen nærmest fraværende. Mye av matproduksjonen som foregår i distriktene er av betydning for den generelle reiselivsopplevelsen, og mange av de lokale produsentene er kvinner. I denne undersøkelsen er det ikke noe som tyder på at kundene opplever prisen på lokale råvarer som noe vesentlig problem. Produsentene selv mener bedre distribusjonsløsninger hadde bidratt til økt omsetning.