Browsing Institutt for matematikk og naturfag by Journals "Norsk pedagogisk tidsskrift"
Now showing items 1-2 of 2
-
Norske jenter og gutter i ungdomsskolen har blitt likere i naturfaginteresse – men mer ulike når det gjelder miljøengasjement. Første resultater fra den norske ROSES-undersøkelsen 2020
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen presenterer vi data fra en spørreundersøkelse i 2019/20 blant norske 10. klassinger om naturfag og teknologi. Undersøkelsen (kalt ROSES) bygger på ROSE-prosjektet, som ble ledet av Svein Sjøberg i første ... -
Å fremme elevers engasjement og handlingskompetanse for bærekraftig utvikling: En studie av et undervisningsopplegg om avfall og ressurser hvor skolene samarbeider med en ekstern aktør.
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Skolen har en viktig rolle i å utdanne borgere som har både evne og vilje til å bidra til en mer bærekraftig fremtid. I denne studien har vi undersøkt hvordan et undervisningsopplegg om autentiske bærekraftsutfordringer ...