Browsing Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap by Journals "Acta Didactica Norden (ADNO)"
Now showing items 1-11 of 11
-
Digitalisering i grunnskolelærerutdanningen: Om faglige forskjeller i arbeidet med profesjonsfaglig digital kompetanse
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Forskning viser at utviklingen av lærerstudenters profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK) i svak grad har vært arbeidet med i norsk grunnskolelærerutdanning. Imidlertid er det behov for oppdaterte studier og kunnskap ... -
The Eclectic Use of Theory in Educational Research Doctoral Theses
(Peer reviewed; Journal article, 2023)A range of different theories may inform educational research. Rather than drawing on well established grand theories’, more and more educational researchers are drawing on different theories for different research purposes. ... -
"Et språk som alle andre". Om norsk romani i samfunn og utdanning
(Journal article; Peer reviewed, 2020)Norsk romani og andre nasjonale minoritetsspråk representerer en historisk norsk flerspråklighet, en form for flerspråklighet som er mindre synlig i norsk offentlighet og i norske lærerutdanninger enn annen simultan bruk ... -
Facebook as an arena for professional cooperation: English language teachers’ work with educational resources
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Digitalization has led to an enormous increase in the teaching and learning materials that teachers have at their disposal. This article aims to shed light on the ways in which teachers make use of a professional online ... -
Generasjon 2.0: Mannlige lærere i kunst og håndverk
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Menn er i mindretall som lærere i grunnskolen, denne tendensen blir forsterket i kunst- og håndverksfaget. Vi har intervjuet mannlige lærere som underviser i faget i grunnskolen, samt mannlige studenter som utdanner seg ... -
Hvordan fremme studentaktivitet og engasjement for læring? En designbasert studie av omvendt undervisning og videorefleksjoner i lærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Denne artikkelen utforsker bruken av et spesifikt pedagogisk læringsdesign, omvendt undervisning, i en campussamling i det femte og siste året i grunnskolelærerutdan-ningen. Hensikten med å ta i bruk omvendt undervisning ... -
Kritisk tekstkompetanse i norskfaget Korleis elevar på 8. trinn les og vurderer multimodale kommersielle tekstar
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne artikkelen presenterer funn frå ei spørjeundersøking om kritisk lesing og vurdering som omfattar eit utval på 228 norske elevar på åttande trinn (13–14 år). Studien undersøkjer både kva oppfatningar om kritisk lesing ... -
Standardisering av WHO-anbefalingen for fysisk aktivitet for barn og unge og konsekvenser for praksis i norske skoler
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen tar forfatterne opp til diskusjon Verdens helseorganisasjon (WHO) sin anbefaling for barn og unge om 60 minutter fysisk aktivt daglig, og et eksempel på hvordan denne helsebaserte anbefalingen blir innført ... -
Utopier og realiteter i kunst og håndverksfaget – Rammefaktorers betydning for kunst og håndverksundervisningen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen problematiserer avstanden mellom formuleringer og intensjoner i LK20, og de forutsetningene lærerne har for å gjennomføre undervisning i kunst og håndverksfaget. Ut fra sin egenart ivaretar faget sentrale ... -
Videolekser som ressurs for lesing og undervisning i lærerutdanning – En studie av hvordan samarbeid og partnerskap kan utvikles rundt lærerstudenters videoinnspilte leserefleksjoner
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen rapporterer fra et pågående designeksperiment der et konsept kalt «videolekser» ble introdusert for å få innsikt i lærerstudenters lese- og læringsprosess. Konseptet ble laget i samarbeid mellom underviserne ... -
Vurdering i kroppsøving for livslang friluftslivsglede
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Friluftsliv og vurdering i kroppsøving står fram som utfordrande å innfri etter Læreplan for Kunnskapsløftet 2006 sine intensjonar. Denne studien undersøker korleis fem lærarar beskriv vurderingsarbeid etter å ha gjennomført ...