Browsing Master i design, kunst og håndverk by Title
Now showing items 46-65 of 102
-
Karaktertrekk i leire. En a-r-t-ografisk utforsking av et skapende undervisningsopplegg
(Master thesis, 2023)Utgangspunktet for denne undersøkelsen handler om 7.trinns elevers visuelle repertoar av karaktertrekk tolket frem og modellert i materialet leire Avhandlingen belyses gjennom a/r/t-ografiske forskerbriller, der kunstnerens, ... -
Karakterutvikling : sanseopplevelser som kreativ metode
(Master thesis, 2021)Som designer og illustratør erfarer jeg at de prosjektene som oftest blir gjennomført, er de som er forankret i en idé som er solid nok til å kunne videreutvikles til et helhetlig konsept for prosjektet. Samtidig erfarer ... -
"Kjempefint!": Om dialogen innenfor formativ vurdering i skolen og i eget skapende arbeid
(Master thesis, 2014)Dialogen er sentral i interaksjon med andre mennesker i ulike kontekster. I denne masteroppgaven undersøkes dialogens potensiale for læring innenfor formativ vurdering i undervisningssammenheng og hvordan ... -
Kjolen som membran for å uttrykke poetiske fortellinger
(Master thesis, 2014)Utgangspunkt for denne undersøkelsen oppsummeres ved to aspekter: Min egen nysgjerrighet og undring i forhold til bruken av kjolen i kunstfeltet og erfaringer med elevers fasinasjon for klær, som artefakter å uttrykke seg ... -
Kulturforståelse i ungdomsskolen: En studie av kjerneelementet kulturforståelse i faget kunst og håndverk
(Master thesis, 2020)Bakgrunnen for denne studien kommer av fagfornyelsen i 2020. Et av tiltakene for å forbedre undervisningskvaliteten er innføringen av kjerneelementer i hvert fag – en samling av elementer som utgjør fagets egenverdi og ... -
Levende skjønnhet
(Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan egne skjønnhetsopplevelser i hagearbeid kan få begrep og innhold som løfter dem inn i en faglig kontekst. Jeg søker å utvikle karakteristika ved skjønnhetsopplevelse og ... -
Light and spaces : a study of contrast between light and dark
(Master thesis, 2021)This research approaches light focusing especially on how the contrast between light and darkness helps us to perceive and describe our spaces, discovering its role on the creation of new meaning in spaces. Reducing the ... -
Lyrisk abstrakt maleri: Litteratur og praktisk- estetisk studie motivert av lyrisk abstraksjon
(Master thesis, 2017)Gjennom en tilnærming via kunsthistorien, har jeg i denne mastergradsavhandlingen undersøkt hva lyrisk abstraksjon er og kan være. Lyrisk abstraksjon er et begrep brukt på en type malerier av norske kunstnere i etterkrigstiden. ... -
Lys, lyd, kamera og ACTION: Når ide blir til film - en undersøkelse av filmprosessens faglige og didaktiske muligheter sett gjennom praktisk arbeid med actionfilm
(Master thesis, 2014)I denne oppgaven har jeg undersøkt hvilke faglige og didaktiske muligheter som kan finnes i en filmprosess sett gjennom praktisk arbeid med actionfilm. Oppgaven er sett ut i fra et kunst og håndverksfaglig perspektiv og ... -
Marint affald : Et studie af hvordan skabende arbejde og udtryk kan sætte fokus på et miljøproblem
(Master thesis, 2017)Denne masteropgave er et studie af hvordan skabende arbejde og de deraf skabende udtryk kan sætte fokus på et miljøproblem. Baggrunden er min store interesse for, og erfaring med, skabende arbejde. Ud over skabende ... -
Master design, kunst og håndverk: Sammendrag - masteroppgaver 2018
(Master design, kunst og håndverk;7/2018, Master thesis, 2018)I dette nummeret presenterer vi sammendrag fra masteroppgavene som er levert i 2018 høst/vår. Årets masteroppgaver viser en stor bredde i forhold til temaer og metoder som kan være utgangspunkt for undersøkelser/forskning ... -
Med blikk på stedet
(Master thesis, 2007) -
Med dyp involvering i skapende arbeidsprosesser
(Master thesis, 2020)«Hvordan kan «genuine erfaringer» bidra til at dybdelæring kan oppstå i kunstfaglige prosesser? Med Fagfornyelsen høsten 2020 introduseres dybdelæring som nytt begrep i læreplanen. Gjennom avhandlingen ville jeg skape ... -
Med sosialsemiotikk og multimodalitetsteori i verktøykassa: En undersøkelse av skapende arbeid i blomsterdekoratørfaget
(Master thesis, 2016)I dagens samfunn er vi omgitt av langt mer komplekse kommunikasjonsuttrykk enn for få år siden. Det stiller nye krav til både avsender og mottaker for å beherske produksjon, avkoding og tolking. Et utvidet literacy-begrep ... -
Medvirkning i kunst og håndverk: Om holdninger og handlinger, og om å få medvirke i strikkeoppgaver
(Master thesis, 2023)Jeg har en intensjon om at denne avhandlinga kan sette i gang noen tanker om hvordan strikkeoppgaver og strikkeopplæring kan gjennomføres i småskolen på måter som lar barna medvirke i alle deler av undervisninga. Måter som ... -
Mellom barken og veden : Materialets stemme, formens uttrykk
(Master thesis, 2019)Sammendrag I denne oppgaven er jeg på leting etter lindebastens potensiale som materiale i eget skapende arbeid. Ved å følge lindetreets forvandling gjennom året, har jeg gjort meg kjent med naturens endringer. I det ... -
Mellom blod og blues: En oppgave om kulturarvformidling
(Master thesis, 2014)Oppgaven handler om kulturarvformidling og handlingsbåren kunnskap. Jeg jobber som museumspedagog i et kulturhistorisk museum i Arendal. Dette museet har samlingen etter utgravingen av slaveskipet Fredensborg, som sank på ... -
Metaforkonstruksjoner: Undersøkt gjennom teori og skapende prosesser med 3-dimensjonale koblinger som uttrykk
(Master thesis, 2015)Sammendrag I min rolle som A/R/T-ograph: kvalitativ forsker, didaktiker og skapende praktiker, har jeg i denne undersøkelsen hatt som mål å få ny kunnskap om en liten del av metaforfeltet: metaforkonstruksjoner. Et ønske ... -
Mobilfotografiet: Undersøkelse av smarttelefonen som skapende verktøy
(Master thesis, 2014)I denne rapporten dokumenteres store deler av arbeidet med mobilfotografiet som skapende uttrykk på bildedelingstjenesten Instagram1. Egne erfaringer holdes opp mot data innhentet fra en gruppe superbrukere fra hele verden. ... -
Narrative smykker: Design som anvendt erfaring
(Master thesis, 2013)Vi viser hvem vi er via narrativer, små fortellinger i form av klær, kroppsspråk, interesser og smykker. Å spørre en annen hva den holder på med, danner et bilde ut fra assosiasjoner knyttet til yrker og utdanning. Samtidig ...