Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohansen, Linda Helén
dc.date.accessioned2016-10-24T10:26:30Z
dc.date.available2016-10-24T10:26:30Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2417222
dc.description.abstractTema for denne oppgaven er sammenhengen mellom skoleledelsens praksis og kollegiets kollektive læring. I dagens skole er begrepet «skolen som lærende organisasjon» et viktig fokuspunkt for å kunne ivareta sin kjernevirksomhet samtidig som det skal skje en utvikling i takt med samfunnet. En nasjonal satsning som bygger på dette prinsippet er Ungdomstrinn i utvikling. Satsningen omhandler en fornying av ungdomstrinnet, der opplæringen må bli mer praktisk, relevant og variert, for å skape økt motivasjon og læring. I denne satsningen ligger arbeidsformen skolebasert kompetanseutvikling. Hensikten er at ungdomstrinnene skal etablere, videreutvikle og samarbeide om eksisterende og ny kunnskap og praksis. Alle ledd i organisasjonen skal sammen arbeide med erfaringsdeling, kunnskapsutvikling og videreutvikling av skolens virksomhet. Dette krever en ledelse og et kollegium som aktivt samarbeider for utvikling av organisasjonen, noe jeg ser nærmere på i denne oppgaven. Oppgavens problemstilling er som følger: Hvordan er relasjonen mellom ledelsens praksis og kollegiets kollektive læring? Det teoretiske bakteppet for oppgaven tar for seg elementer innenfor skolen som lærende organisasjon, der ledelse og samarbeid i den lærende organisasjonen er spesielt vektlagt. Det finnes mange stiler og former for ledelse, og noen av disse er valgt ut for å vise hvordan ulike ledelsesstiler vektlegger ulike ledelsesoppgaver, og dermed også læring og utvikling. Samarbeid og skolekultur er også vesentlige begreper i denne oppgaven. Hvordan skolekulturen er generelt, og kulturen for samarbeid og læring er spesielt, vil danne grenser for det handlingsrommet ledelsen har for utøvelse av sitt mandat og for læring i organisasjonen (Berg, 1999; Bjørnsrud, 2009). Oppgaven tar også for seg voksnes læring, representert ved Knud Illeris’ tilnærming. Voksne tar selv ansvar for det som skal læres, og ønsker sjeldent å lære noe de ikke opplever som meningsfylt for egen hverdag (Illeris, 2004). Dette er et viktig perspektiv for drøftingen av relasjonen mellom ledelsens praksis og kollegiets kollektive læring. For å kunne svare på det problemstillingen etterspør valgte jeg å benytte det kvalitative forskningsintervjuet, i tillegg til deltakende observasjon. Bakgrunnen for dette var et fenomenologisk og hermeneutisk perspektiv, der jeg ønsket å se aktørenes forståelse av virkeligheten, samt deres intensjon ved handling. Den hermeneutiske sirkel (Grønmo, 2004) var av betydning for å se den helhetlige konteksten en handling eller mening oppstår i, samt hvordan min egen tolkning passet inn i dette. Hensikten med dette var å gå i dybden av de opplevelser ledelsen og kollegiet hadde vedrørende ledelsespraksis og kollektiv læring i organisasjonen. Denne studien viser at relasjonen mellom ledelsens praksis og kollegiets kollektive læring er en kompleks prosess, der mange faktorer påvirker. Til tross for at både ledelse og kollegium ønsker utvikling og læring, er det utfordrende å få til dette dersom skolekulturens handlingsrom er begrenset. Motstridende forventninger til den læringsprosessen som påbegynnes kan skape et ganske annet handlingsforløp enn det som var tenkt, dersom disse ikke avklares. En annen utfordring oppstår dersom alle parter ikke involveres eller er tilstedeværende og aktivt med i læringsprosessen. Kollektiv kapasitetsbygging og utvikling av skolen krever en samlet organisasjon, som aktivt arbeider sammen for å oppnå resultater og et godt læringsutbytte (Lillejord, 2003). Studien viser også at en lærings- og utviklingsprosess må oppleves som meningsfylt, og forankringsprosessen må fungere som samlende og motiverende. Om de som skal lære ikke opplever læringen som meningsfylt, vil læringsutbytte være variabelt, og antagelig ikke være det som var tiltenkt i utgangspunktet (Illeris, 2012).nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectskoleledelsenb_NO
dc.subjectlæringnb_NO
dc.subjectlærerenb_NO
dc.subjectskolenb_NO
dc.titleRelasjonen mellom ledelsens praksis og kollegiets kollektive læring : En studie av ledelsespraksis og læreres læring ved en skole på Østlandetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281nb_NO
dc.source.pagenumber71 s.nb_NO
dc.description.localcodeMPED-UTDLEDnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel