dc.description.abstract | Foreldremøtet er temaet for denne oppgaven. Oppgaven ser på hvordan skolen kan utvikle samarbeidende foreldremøter. «Styrket foreldreengasjement og utvikling av godt samarbeid mellom hjem og skole er et viktig ledd i arbeidet for en bedre skole og et godt samarbeid mellom hjem og skole er gunstig for elevenes læringsmiljø, motivasjon for læring og læringsresultater» (Meld. St. 22 (2010-2011). (2011) Motivasjon-Mestring-Muligheter, s. 107.
De teoretiske perspektivene er modellen til John I. Goodlad om «Læreplanens 5 ansikter» (Goodlad, 1979) som en ramme for analysedelen av resutlatene – hva de gjorde. Peter Senges (Senge & Lillebø, 1991) teorier om utvikling av lærende organisasjoner som rammeverk for drøftingen av organisasjonsutvikling – hva de kan gjøre.
Samarbeid hjem – skole er et kjent tema for både foreldre og lærere. Det er grundig beskrevet i skolens styringsdokumenter hvordan samarbeidet skal være. Samarbeidet er også lovfestet i opplæringsloven. Betydningen samarbeidet har for elevenes læringsutbytte har kommet mer frem i lyset de senere årene. Nyere forskning viser en klar sammenheng mellom foreldrenes engasjement, interesse og entusiasme for lekser, skolegang og utdanning, og elevenes læringsutbytte (Helgøy & Homme, 2012). Denne oppgaven er avgrenset til å analysere foreldremøtet som samarbeidsarena. Med oppgaven ønsker jeg å bidra til økt innsikt i hvilke forutsetninger som kan fremme utvikling av samarbeidende grupper for å bruke foreldremøtet som arena for å styrke samarbeidet med foresatte.
Metodisk har jeg valgt å studere problemstillingen gjennom fokusgruppeintervjuer og dybdeintervjuer. Jeg har gjennomført i alt 5 intervjuer med totalt 12 informanter. 4 ledere og 8 lærere fra to ungdomsskoler og en barneskole.
Problemstillingen er «Hvordan kan skolen benytte foreldremøtet som arena for å styrke samarbeidet med foresatte».
Hovedkonklusjonen er at felles foreldremøte som samarbeidsarena mellom hjem-skole har lite fokus. Ut i fra teoriene jeg har brukt er det grunn til å hevde at det er rom for å kunne bruke foreldremøtene i større grad til en samarbeidsarena gjennom å utvikle organisasjonene til lærende organisasjoner. | nb_NO |