Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHoldhus, Anette Smith-Isaksen
dc.date.accessioned2016-07-08T09:14:21Z
dc.date.available2016-07-08T09:14:21Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2396140
dc.description.abstractBakgrunn, formål og problemstilling Bakgrunnen for denne oppgaven er en interesse for pedagogisk personale som underviser eller bistår undervisningen til elever som benytter skjermlesere. Dette er elever med nedsatt synsfunksjon som er avhengig av dette hjelpemiddelet for best mulig å inkluderes i norsk grunnskole. Deres lærebøker og annet læremateriell er i dag ofte digitalisert og de er avhengig av å kunne nytte skjermleser på en så selvstendig måte som mulig. Problemstillingen for oppgaven er: «Hvordan kan de pedagogisk ansattes kompetanse i skjermlesere og IKT best kartlegges, og hva kan gjøres for kompetanseutvikling på dette området?» Formålet med denne oppgaven er todelt: A) å lage en spørreundersøkelse som kan brukes for å kartlegge kompetansen og undervisningen i IKT og skjermlesere som praktiseres i norsk grunnskole. B) på bakgrunn av teori, diskutere videre muligheter for opplæring i digital kompetanse og skjermlesere for det pedagogiske personalet. Metode Oppgaven står i en hermeneutisk tilnærming. Teoretiske perspektiver i allmennpedagogisk og synspedagogisk tradisjon er redegjort for og diskutert. Spørreundersøkelsen ble utviklet med bakgrunn i eksisterende teori og kvantitative retningslinjer for internett-baserte spørreundersøkelser. Undersøkelsen ble kun gjennomført som en prototyp. I denne oppgaven ble det benyttet abduktiv tilnærming under analyse av teori og svarene fra prototypen. Resultater Teoridelen av oppgaven viser at man vet lite om hvorvidt kompetansen i skoleverket er god nok til å bistå disse elevene, slik at de får en undervisning i tråd med det lover og retningslinjer krever. Det er derfor et behov for å kartlegge denne kompetansen for å finne ut om den er tilstrekkelig, og om noen områder kan forbedres. Spørreundersøkelsen som er utviklet i oppgaven kan benyttes i andre studier og er evaluert kvalitativt. Den er utprøvd gjennom fagpersoners tilbakemeldinger, en pilot og en prototyp. Det kan slås fast at det er et behov for mer forskning for å kartlegge kompetansen til pedagogisk ansatte som arbeider med skjermlesebrukere. I lys av den teoretiske sammenstillingen av allmennpedagogiske og synspedagogiske modeller og teorier, kan kompetanseheving føre til at skjermlesebrukere blir bedre inkludert i grunnskolen. Dette kan gjøres gjennom mer utdanning og tilrettelagt oppfølging av pedagogisk personale, slik at de utvikler sin profesjonsfaglige digitale kompetanse. Generelle undersøkelser om digital kompetanse i norsk grunnskole viser at elevene innehar lite kondisjonal kunnskap i digitale ferdigheter, og en bør derfor jobbe med problemløsningsstrategier også hos skjermlesebrukere.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectIKTnb_NO
dc.subjectdigital kompetansenb_NO
dc.subjectdigitale enheternb_NO
dc.subjectuniversell utformingnb_NO
dc.subjectsynsnedsettelsernb_NO
dc.subjectdidaktikknb_NO
dc.subjectbarnnb_NO
dc.titleSkjermleserkompetanse i norsk grunnskole : en teoretisk oppgave om digital kompetanse hos pedagogisk ansatte i grunnskolen.
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.rights.holder© Copyright Anette Smith-Isaksen Holdhus (2015)nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750::Ophthalmology: 754nb_NO
dc.source.pagenumber81 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel