Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHegge, Anne Marit
dc.date.accessioned2016-07-08T08:09:10Z
dc.date.available2016-07-08T08:09:10Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2396114
dc.description.abstractHensikt: Sammenheng mellom synsfunksjon og leseferdigheter er blitt debattert og diskutert i mange artikler siste år. Det finnes lite norsk forskning rundt temaet akkomodasjon og lesing, og internasjonale studier gir ingen klare konklusjoner. Formålet med dette studiet var å se på om det var en sammenheng mellom lesehastighet og akkomodasjon i et utvalg av norske barn som kom til undersøkelse i optometrisk praksis, og i hvilken grad symptomer var relatert til akkommodasjonsfunksjon. Metode: 79 barn fra 8 til 12 år, som kom til synsundersøkelse på 5 ulike steder i Norge, ble rekruttert til studiet. Alle gjennomgikk synsundersøkelse og et utvidet batteri av tester for samsyn og fokusering på nær. Akkommodasjonsamplitude, positiv- og negativ relativ akkommodasjon, monokulær og binokulær akkommodasjonsfasilitet, MEM retinoskopi og krysskort ble utført. Symptomer ble registrert ved bruk av «Convergence Insufficiency Symptom Survey» (CISS) skjema som barna måtte besvare. Resultater: 45 barn møtte inklusjonskriteriene for videre analyse. 23 av barna rapporterte om lesevansker og 68 % i denne gruppen hadde akkommodasjonsproblemer. Gjennomsnittlig CISS skår var høyere for barna med lesevansker (20,6 poeng +/-7,1) enn for de uten lesevansker (12,0 poeng +/-9,1), (ANOVA p=0,001) Ved bruk av en grenseverdi på 16 poeng hadde CISS skjemaet en sensitivitet på 68,2% og en spesifisitet på 73,9% for identifisering av lesevansker. Det ble ikke funnet signifikant forskjell på symptomer hos barna som ikke hadde lesevansker uavhengig om de hadde akkommodasjonsvansker. Konklusjon: CISS skjema er godt egnet for å finne barn med lesevansker, men ikke så godt egnet til å finne barn med akkommodasjonsvansker uten redusert konvergens. Sammen med objektive tester av akkommodasjons- og konvergens-evne kan CISS skjemaet hjelpe optikeren til å sette diagnose og beslutte riktig håndtering av barn som kommer til optometrisk undersøkelse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectakkomodasjonnb_NO
dc.subjectlesingnb_NO
dc.subjectleseferdigheternb_NO
dc.subjectbarnnb_NO
dc.subjectsymptomernb_NO
dc.titleSynsfunksjon og leseferdighet hos barn 8-12 år : sammenheng mellom akkommodasjon og astenopinb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.rights.holder© Copyright Anne Marit Hegge 2016nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750::Ophthalmology: 754nb_NO
dc.source.pagenumber57 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel