Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge: Nye registreringer
Viser treff 41-60 av 181
-
Liv og røre i videregående opplæring. Sluttrapport fra pilotprosjekt med Kragerø videregående skole
(Report, 2023)Bakgrunn: Liv og røre-modellen er en helhetlig, skolebasert modell for helsefremmede tiltak rettet mot barn og ungdom. Etter utvikling, implementering og evaluering av modellen i grunnskolen, var målet med denne studien å ... -
Tett oppfølging av sårbare unge i overgangen ungdomsskole - videregående opplæring og ved eventuelle skoleavbrudd : Rapport fra følgeevaluering av et tverretatlig samarbeid mellom Oppfølgingstjenesten og NAV
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;110, Report, 2022)Prosjektet eies av Oppfølgingstjenesten i Vestfold- og Telemark fylkeskommune, og er et tverretatlig samarbeid mellom Oppfølgingstjenesten og NAV, der to prosjektmedarbeidere i hele stillinger følger opp sårbare unge i ... -
Erfaringslæring i en profesjonsrettet næringsmaster med partnerbedrifter: Foreløpige erfaringer
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;108, Report, 2022)USN Handelshøyskolen har etablert master i regnskap og revisjon som en næringsmaster. Dette innebærer at studentene på dette profesjonsstudiet jobber 50 % og tar masteren på 120 studiepoeng over tre år. En studiemodell med ... -
Femårig masterutdanning for grunnskolelærere – første kull i havn : Sluttrapport
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;109, Report, 2022)Følgeforskningsprosjektet GLU-forsk ble igangsatt sommeren 2018. På oppdrag fra ledelsen ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap (HIU) har prosjektgruppen gjennomført et følgeforskningsprosjekt på ... -
Optometriutdanningen 50 år : Tilbakeblikk på norsk høyere optikerutdanning 1972-2022
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;107, Report, 2022)I august i 1972 startet en liten gruppe ambisiøse «ungdommer» opp på en helt ny utdanning på Tinius Olsens Tekniske skole (TOTS) på Kongsberg. Tre år senere, i mai-juni 1975 hadde 13 personer, én kvinne og 12 menn, fullført ... -
Lærerstudenters forventninger til arbeidet som profesjonelle lærere i skolen: Resultater fra en spørreundersøkelse i regi av NFR-prosjektet STEP: Partnerskap for bærekraftig overgang fra lærerutdanning til yrke
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;105, Report, 2022)Formålet med undersøkelsen var å kartlegge hvilke forventninger det første kullet i den femårige integrerte masterutdanningen for grunnskolelærere har til arbeidet som profesjonelle lærere i skolen. Det empiriske grunnlaget ... -
Den Magiske Fabrikken : Lærerstudenter som innovatører for læring om bærekraftig utvikling. Et forsknings- og utviklingsprosjekt om konstruksjon av opplevelsesbaserte undervisningsopplegg på Den Magiske Fabrikken
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;106, Report, 2022)I rapporten beskrives hvordan lærerstudenter kan være innovatører for læring om bærekraftig utvikling. Rapporten viser hvordan partnerskap mellom lærerutdannere, lærerstudenter og representanter fra arbeidslivet samarbeidet ... -
Oppvandring av laks og sjøørret i Telemarksvassdraget – radiotelemetri-undersøkelser 2019-2021
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;93, Report, 2022-09-09)Oppvandring av laks og sjøørret i Telemarksvassdraget ble undersøkt med radiomerking og peiling i tre sesonger fra 2019 til 2021. Tilbakevandrende laks ble fanget i øverste kammer i laksetrappa i Klosterfoss (juni-august), ... -
Evaluering av pilot 1. Innovasjon i team
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;104, Report, 2022)Denne rapporten redegjør for gjennomføringen av og resultatene fra evalueringen av pilot 1 i DIKU-prosjektet Innovasjon i team ved USN Handelshøyskolen. Rapporten skal gi innblikk i den første gjennomføringen av emnet og ... -
Med fellesskapet som fundament: Erfaringer med opplæring, veiledning og ivaretakelse av digitale likepersoner i BaR
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;103, Report, 2022)Med fellesskapet som fundament - erfaringer med opplæring, veiledning og ivaretakelse av digitale likepersoner i BaR Bakgrunn Digital Likeperson er et nytt likepersonstilbud i regi av organisasjonen Barn av Rusmisbrukere ... -
Elevene bak tallene – Triangulert analysemodell: Veiledningshefte for skolebasert vurdering- og kompetanseutvikling i Grenlandsskolene 2022-2023
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;102, Report, 2022)I sluttrapporten «En skole for vår tid» (Regjeringen, 2021) har en ekspertgruppe vurdert hvordan skoleeiere og skoler bedre kan drive et systematisk kvalitetsutviklingsarbeid for å løfte kvaliteten på opplæringen for ... -
Tilbakeføring til foreldrehjemmet etter en plassering i fosterhjem eller institusjon: En oppsummering av hovedtrekkene i forskningslitteraturen. Flyttinger i regi av barnevernet. Delrapport 2
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;100, Report, 2022)Bakgrunn: Det er et grunnleggende prinsipp i både nasjonal og internasjonal lovgivning, at barn har best av å vokse opp med sine foreldre. Plassering utenfor hjemmet er bare aktuelt dersom barnets behov for oppfølging og ... -
Escape games som potensielle læringsarenaer : Sluttrapport
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;101, Report, 2022)denne rapporten oppsummeres foreløpige funn fra prosjektet Escape games for learning. Prosjektet var et samarbeid mellom læringsgteknologibedriften Escape History AS og USN, med midler fra Forskningsrådets FORREGION-satsing, ... -
Fosterhjemsplassering i familie og nære nettverk – En oppsummering av hovedtrekkene i forskningslitteraturen Flyttinger i regi av barnevernet. Delrapport 1
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;99, Report, 2022-08-12)Bakgrunn: Det følger av barnevernloven at barnevernet alltid skal vurdere om det er noen i barnets familie eller nært nettverk som kan velges som fosterhjem, når barn skal plasseres i offentlig omsorg. Likevel er fosterhjem ... -
Eksperimenter med tillit
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;98, Report, 2022)I den senere tid har det vokst fram en betydelig forskningslitteratur som bruker eksperimenter for å studere ulike aspekter av tillit. Mye av denne litteraturen tar utgangspunkt i økonomiske eksperimenter og er knyttet til ... -
Tillit, risiko og økonomisk samhandling
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;97, Report, 2022)Den økonomisk orienterte forskningen om tillit er etter hvert blitt stor og omfattende, og det fremstår som stadig klarere at tillit er en viktig bidragsyter til økonomisk og sosial utvikling. Tillit derfor er en viktig ... -
Meritteringsordningen ved Universitetet i Sørøst-Norge. Sluttevaluering av pilotprosjekt om merittering (2019-2022)
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;96, Report, 2022-08-10)Samlet har 33 vitenskapelig ansatte søkt status som merittert underviser ved USN i pilotprosjektperioden. 13 av disse har blitt merittert underviser. Antall søknader har gått ned i løpet av pilotperioden, men det siste ... -
Gytegropregistreringer i Vallaråi og Kivleåi høsten 2021
(Report, 2022-08-09)Vallaråi (strekning Seljordsvatn-nedstrøms Lakshøl ca. 1,3 km) og Kivleåi (strekning samløp Vallaråifossefall øvre vandringshinder ca. 1,3 km) ble undersøkt med dykking og drone videoopptak (Vallaråi) og elektrofiske ... -
Småspor. Pilotprosjekt 2021
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;95, Report, 2022)I prosjektet Småspor i nabolaget har Drammen kommune, ved Knutepunkt Strømsø, og barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) kartlagt hvordan barnehagebarn og deres foreldre bruker de ulike arealene i ... -
EvaFag 2025: Evaluering av fagfornyelsen : «Det er jo ikke sånn at vi skal finne opp kruttet når ting virker» Kontinuitet og endring i fag og klasserom som følge av implementering av fagfornyelsen. Første samlerapport
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;94, Report, 2022)Denne samlerapporten oppsummer første runde i et pågående longitudinelt evalueringsprosjekt, «Evaluering av hvordan Fagfornyelsen realiseres i spesifikke fag 2021-2025», forkortet «EvaFag2025». I arbeidspakke 1 har det ...