Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge: Nye registreringer
Viser treff 41-60 av 175
-
Den Magiske Fabrikken : Lærerstudenter som innovatører for læring om bærekraftig utvikling. Et forsknings- og utviklingsprosjekt om konstruksjon av opplevelsesbaserte undervisningsopplegg på Den Magiske Fabrikken
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;106, Report, 2022)I rapporten beskrives hvordan lærerstudenter kan være innovatører for læring om bærekraftig utvikling. Rapporten viser hvordan partnerskap mellom lærerutdannere, lærerstudenter og representanter fra arbeidslivet samarbeidet ... -
Oppvandring av laks og sjøørret i Telemarksvassdraget – radiotelemetri-undersøkelser 2019-2021
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;93, Report, 2022-09-09)Oppvandring av laks og sjøørret i Telemarksvassdraget ble undersøkt med radiomerking og peiling i tre sesonger fra 2019 til 2021. Tilbakevandrende laks ble fanget i øverste kammer i laksetrappa i Klosterfoss (juni-august), ... -
Evaluering av pilot 1. Innovasjon i team
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;104, Report, 2022)Denne rapporten redegjør for gjennomføringen av og resultatene fra evalueringen av pilot 1 i DIKU-prosjektet Innovasjon i team ved USN Handelshøyskolen. Rapporten skal gi innblikk i den første gjennomføringen av emnet og ... -
Med fellesskapet som fundament: Erfaringer med opplæring, veiledning og ivaretakelse av digitale likepersoner i BaR
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;103, Report, 2022)Med fellesskapet som fundament - erfaringer med opplæring, veiledning og ivaretakelse av digitale likepersoner i BaR Bakgrunn Digital Likeperson er et nytt likepersonstilbud i regi av organisasjonen Barn av Rusmisbrukere ... -
Elevene bak tallene – Triangulert analysemodell: Veiledningshefte for skolebasert vurdering- og kompetanseutvikling i Grenlandsskolene 2022-2023
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;102, Report, 2022)I sluttrapporten «En skole for vår tid» (Regjeringen, 2021) har en ekspertgruppe vurdert hvordan skoleeiere og skoler bedre kan drive et systematisk kvalitetsutviklingsarbeid for å løfte kvaliteten på opplæringen for ... -
Tilbakeføring til foreldrehjemmet etter en plassering i fosterhjem eller institusjon: En oppsummering av hovedtrekkene i forskningslitteraturen. Flyttinger i regi av barnevernet. Delrapport 2
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;100, Report, 2022)Bakgrunn: Det er et grunnleggende prinsipp i både nasjonal og internasjonal lovgivning, at barn har best av å vokse opp med sine foreldre. Plassering utenfor hjemmet er bare aktuelt dersom barnets behov for oppfølging og ... -
Escape games som potensielle læringsarenaer : Sluttrapport
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;101, Report, 2022)denne rapporten oppsummeres foreløpige funn fra prosjektet Escape games for learning. Prosjektet var et samarbeid mellom læringsgteknologibedriften Escape History AS og USN, med midler fra Forskningsrådets FORREGION-satsing, ... -
Fosterhjemsplassering i familie og nære nettverk – En oppsummering av hovedtrekkene i forskningslitteraturen Flyttinger i regi av barnevernet. Delrapport 1
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;99, Report, 2022-08-12)Bakgrunn: Det følger av barnevernloven at barnevernet alltid skal vurdere om det er noen i barnets familie eller nært nettverk som kan velges som fosterhjem, når barn skal plasseres i offentlig omsorg. Likevel er fosterhjem ... -
Eksperimenter med tillit
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;98, Report, 2022)I den senere tid har det vokst fram en betydelig forskningslitteratur som bruker eksperimenter for å studere ulike aspekter av tillit. Mye av denne litteraturen tar utgangspunkt i økonomiske eksperimenter og er knyttet til ... -
Tillit, risiko og økonomisk samhandling
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;97, Report, 2022)Den økonomisk orienterte forskningen om tillit er etter hvert blitt stor og omfattende, og det fremstår som stadig klarere at tillit er en viktig bidragsyter til økonomisk og sosial utvikling. Tillit derfor er en viktig ... -
Meritteringsordningen ved Universitetet i Sørøst-Norge. Sluttevaluering av pilotprosjekt om merittering (2019-2022)
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;96, Report, 2022-08-10)Samlet har 33 vitenskapelig ansatte søkt status som merittert underviser ved USN i pilotprosjektperioden. 13 av disse har blitt merittert underviser. Antall søknader har gått ned i løpet av pilotperioden, men det siste ... -
Gytegropregistreringer i Vallaråi og Kivleåi høsten 2021
(Report, 2022-08-09)Vallaråi (strekning Seljordsvatn-nedstrøms Lakshøl ca. 1,3 km) og Kivleåi (strekning samløp Vallaråifossefall øvre vandringshinder ca. 1,3 km) ble undersøkt med dykking og drone videoopptak (Vallaråi) og elektrofiske ... -
Småspor. Pilotprosjekt 2021
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;95, Report, 2022)I prosjektet Småspor i nabolaget har Drammen kommune, ved Knutepunkt Strømsø, og barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) kartlagt hvordan barnehagebarn og deres foreldre bruker de ulike arealene i ... -
EvaFag 2025: Evaluering av fagfornyelsen : «Det er jo ikke sånn at vi skal finne opp kruttet når ting virker» Kontinuitet og endring i fag og klasserom som følge av implementering av fagfornyelsen. Første samlerapport
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;94, Report, 2022)Denne samlerapporten oppsummer første runde i et pågående longitudinelt evalueringsprosjekt, «Evaluering av hvordan Fagfornyelsen realiseres i spesifikke fag 2021-2025», forkortet «EvaFag2025». I arbeidspakke 1 har det ... -
EvaFag 2025: Evaluering av Fagfornyelsen : Realiseringer av læreplanen i spesifikke fag. Arbeidspakke 1, Delrapport 1
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;91, Report, 2022)Denne delrapporten rapporterer fra kvalitative data fra et pågående longitudinelt evaluerings-prosjekt, «Evaluering av hvordan Fagfornyelsen realiseres i spesifikke fag 2021-2025», forkortet «EvaFag2025». Det har vært ... -
EvaFag 2025: Evaluering av fagfornyelsen : Fra plan til praksis – lærerutdanningsinstitusjonenes arbeid med fagfornyelsen. Arbeidspakke 3, Delrapport 1
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;90, Report, 2022)I denne delrapporten ser vi på hvordan to ulike institusjoner arbeider med implementering av fagfornyelsen. Institusjonene er representert ved ledelsen av grunnskolelærerutdanningene, faglærere og studenter innenfor fire ... -
En netthandelsklynge i Vestfold og Telemark?: En utredning om behov og ressurser for en søknad om klyngestatus i Arenaprogrammet
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;89, Report, 2022)Formålet med denne rapporten er å utrede betingelsene å utvikle en næringsklynge innen netthandel i Vestfold og Telemark-regionen med utspring fra netthandelsbedriftene i Sandefjord. Den er en leveranse innen innovasjons- ... -
Regionale klynger og nettverk - Ringerike 2021
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;88, Report, 2022)I denne rapporten presenterer vi resultatene fra Universitetet i Sørøst-Norges (USN) studie der vi har undersøkt potensiale for å etablere næringsklynger i Ringeriksregionen. Rapporten er et kunnskapsgrunnlag med anbefalinger ... -
Forskole/Startup Preschool. An examination of a program for migrant entrepreneurship in Norway
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;86, Report, 2022)This report is a study of a particular program under the auspices of Startup Migrants AS, called Forskole/Startup Preschool. The name difference reflects in which language the event is conducted. The study is limited to a ... -
Utbildning, lärande, forskning: Slutrapport från en utvärderingsstudie av ULF-försöksverksamhet
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;87, Report, 2022)Regeringsuppdraget Utbildning, Lärande, Forskning (ULF) har varit att planera och genomföra en försöksverksamhet för utveckling och utprovning av modeller som kan leda till långsiktigt samarbete mellan universitet och ...