Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRoksund, Anita Folkedal
dc.date.accessioned2016-02-24T07:17:59Z
dc.date.available2016-02-24T07:17:59Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2380188
dc.description.abstractFrafall i videregående skole, og spesielt innen yrkesfaglig studieretning er en stor samfunnsbekymring. SSB viser til at kun 57% av elevene i yrkesfaglige studieprogram fullfører innen normert tid på 5 år.(Statistisk sentralbyrå, 2014). I min mastergradsoppgave vil jeg få svar på følgende problemstilling: Hvilke kjennetegn for skoleledelse har pilotprosjektet «fra talent til fagarbeider» når det gjelder elevers fullføring av videregående skole. «Fra talent til fagarbeider» er et pilotprosjekt som pågår i Telemark Fylkeskommune. Der 10 elever har gått rett fra 10 klasse og ut i bedrift. De er lærlinger i 4 år og tar det meste av opplæringen sin i bedriften. For å få svar på problemstillingen har jeg valgt å gå i dybden på tre forskningsspørsmål som omhandler mestring og mening, hvilke kriterier som bør ligge til grunn i videregående skole for å få elever til å fullføre og om det er mulig for en skoleleder å overføre noe av dette prosjektet til andre linjer. Empiri er innhentet ved å foreta 6 individuelle intervjuer, to elever, en lærer, en prosjektleder samt to «faddere» i bedriftene. Prosjektet omhandler elever som har søkt teknisk industriell produksjon (senere omtalt TIP) Resultatene fra intervjuene drøftes i lys av relevant teori. Jeg vil ut fra mine analyser, tolkninger og vurderinger av både empiri og teori, finne kjennetegn på skoleledelse i forhold til økt fullføring av videregående skole. Formålet med oppgaven er å få økt forståelse og innsikt i prosjektet og hvordan det organiseres, skoleledelsen av prosjektet og bruk av alternative løp. Dette vil medføre bedre helhetsforståelse og økt innsikt i hva skoleledelsen kan gjøre for å øke fullføringen i videregående skole. Funnene i undersøkelsen min tilsier at ikke alle elever passer inn i skolesystemet, og bør få et alternativt opplegg. Dette prosjektet har vært veldig vellykket og fullføringen hos elevene er 100%. Noen av hovedgrunnene til suksessen er praktisk jobbing, tett oppfølging, styrking av selvtillit og forventing om mestring. Det at de er i bedrift og får det meste av opplæringen der, samt tar ett og ett fellesfag på skolen har vært positivt. Skoleledelsen har en sentral rolle for at slike prosjekt blir startet, er vellykket og opprettholdes. Ønsket er stort fra alle informantene om at prosjektet skal få fortsette.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Buskerud og Vestfoldnb_NO
dc.subjectSkoleledelsenb_NO
dc.subjectFrafallnb_NO
dc.subjectVideregående skolenb_NO
dc.title«Skoleledelse for uslipte diamanter»: Hvilke kjennetegn for skoleledelse har pilotprosjektet «fra talent til fagarbeider» når det gjelder elevers fullføring av videregående skolenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281nb_NO
dc.description.localcodeMPED-UTDLEDnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel