Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEide, Dorthe Helen Næss
dc.contributor.authorLadegård, Gro
dc.contributor.authorLangåker , Lise
dc.contributor.authorLines, Rune
dc.contributor.authorNilsen, Etty
dc.contributor.authorWennes, Grete
dc.date.accessioned2015-04-27T07:07:58Z
dc.date.accessioned2016-01-15T09:42:53Z
dc.date.available2015-04-27T07:07:58Z
dc.date.available2016-01-15T09:42:53Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationMagma - Tidsskrift for økonomi og ledelse 2013, 16(5):49-58
dc.identifier.issn1500-0788
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2373876
dc.description.abstractDenne artikkelen tar opp utfordringer ved å undervise på grunnleggende kurs i organisering og ledelse. Problematikken er hovedsakelig motivert av to forhold. For det første er undervisningen ofte studentenes første møte med kritisk og analytisk tenkning, drøfting og oppgaveskriving på høgskolenivå – uavhengig av fag. For det andre skal grunnlaget legges for forståelse av hva som skjer i organisasjoner, for neste generasjon ledere og arbeidstakere. Utfordringene diskuteres gjennom å sette søke lyset på krav til undervisning og læring og hvordan disse kravene kan innfris innenfor dagens rammebetingelser og grunnleggende antakelser og teori er og dessuten hvordan faget kan gjøres praksisnært. Utfordringene er mange og delvis motstridende: På den ene side er det et krav at undervisningen skal være forskningsbasert, og at studentene skal øves i refleksjon og kritisk tenkning. Et definert læringsutbytte er å kunne anvende teori er for å forstå organisasjoner og kunne vurdere løsninger og prioriteringer i organisasjonsmessige sammenhenger. På den annen side blir organisasjons- og ledelses fag ofte undervist i store grupper i auditorium, noe som gjør det vanskelig å legge til rette for interaksjon og kollektiv refleksjon. De underliggende antakelsene i de teoretiske rammeverkene er tilstede, men de er ofte usynlige og implisitte. Ghoshal (2005) hevder blant annet at teoriene karakteriseres av underliggende antakelser om opportunisme og konkurranse, mens for eksempel etisk refleksjoner helt fra værende. Distansen mellom teori og praksis oppfattes som stor av studentene. Det skyldes særlig studentenes unge alder og der ved knappe erfaring med arbeidslivet, noe som også øker ut fordringene i undervisningen og stiller større krav til eksempelbruk og bruk av eksterne undervisere.
dc.language.isonob
dc.relation.urihttp://www.magma.no/grunnleggende-utfordrende-utfordringer-i-undervisning-i-grunnleggende-organisasjonsfag
dc.titleGrunnleggende utfordrende – utfordringer i undervisning i grunnleggende organisasjonsfag
dc.typeJournal article
dc.typePeer reviewed
dc.date.updated2015-04-27T07:07:58Z
dc.identifier.cristin1045811


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel