Bidrar avdelingsledelsens ledelse og kommunikasjon til å nå det fastsatte målet om jobbmatch i målekortet? Hvis så, hvordan?
Abstract
Våre funn viser at medarbeiderne er tilfredse med avdelingsledelsens form for ledelse, og mente den ofte snakket om jobbmatch. Dette oppleves som «positivt mas», men flere av informantene syntes at det kunne bli for mye fokus på selve statistikken enn hensikten med arbeidet. Det er en informant som nevner å ha opplevd at de har fått beskjed om å gjøre jobbmatch i streng tone på kontormøter, dette oppleves som dårlig ledelse og bør unngås i den grad det er mulig. Flertallet av medarbeiderne er generelt positive til måten avdelingsledelsen informerer og påvirker dem til å utføre jobbmatcher i dag. Våre funn tyder på at god ledelse kan påvirke om de ansatte utfører jobbmatcher.
Undersøkelsen vår viser at kommunikasjonen mellom avdelingsledelsen og de ansatte fungerer bra i dag. Funnene viser at både avdelingsledelsen og medarbeiderne er fornøyd med å anvende muntlig kommunikasjon, og at det er lett å kontakte hverandre. Spesielt det at avdelingsledelsen er åpen, uformell og lydhør er de tre faktorene som medarbeiderne setter stor pris på. Funnene knyttet til ledelse viste også at avdelingsledelsen snakket mye om jobbmatch, slik at avdelingsledelsen kommuniserer en del rundt dette målet. Funnene viser også at det er flere former av kommunikasjon som ikke benyttes, slik som e-post og felles møter. Det viser seg at kommunikasjon kan påvirke om de ansatte utfører jobbmatcher.