• «Jeg blir sett, bekreftet positivt, og det gir mot» – Psykososialt læringsmiljø i Akademisk språkkafé 

      Sverre, Beate Lie; Frisnes, Hjørdis; Sandsleth, Marit Gjone; Stenhammer, Anne Skjæret (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Målgruppen for denne studien er studenter med norsk som andrespråk (N2-studenter) eller andrespråkstudenter. N2-studenter har større frafall fra studiene enn andre studenter. Deres læreforutsetninger påvirkes av at de er ...
    • Myter i omløp - det annet kjønn i akademia 

      Ulvestad, Jorun Margrethe (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      I denne artikkelen løfter jeg fram en rekke myter om kvinnelige forskeres kompetanse- og karriereløp til toppnivå i akademia, og trekker linjer til kjønnsforskning, politisk historie og filosofi. Implisitt i artikkelen ...
    • Pathei mathos! Mestringsopplevelser i ulike læringssituasjoner blant kadetter ved Krigsskolen 

      Magnussen, Leif Inge; Boe, Ole (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Artikkelen drøfter hvordan kontekst påvirker kadettenes opplevelse av læringsprosesser. To læringssituasjoner er undersøkt; kryssingen av Hardangervidda om vinteren og trening på skytebanen. Analysen tar utgangspunkt i ...
    • Refleksjoner fra deltakere ved et kurs i UH-pedagogikk 

      Øhra, Mattias; Tholin, Kristin Rydjord (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Artikkelen retter søkelyset mot et bestemt kurs i universitets- og høgskolepedagogikk sett fra deltakernes refleksjoner over utbyttet av kurset. Målet med studien er å belyse hvilke funksjoner utdanning i UH-pedagogikk kan ...
    • Sammenhenger mellom digitalisering og utdanningskvalitet - innspill og utspill. 

      Aagaard, Toril; Lund, Andreas; Ramberg, Kirsti Rye; Swanberg, Anne Berit (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      I denne studien har vi analysert 22 av de totalt 91 innspillene som ble sendt til ministeren i forbindelse med utformingen av Stortingsmelding 16 (2016-2017) Kultur for kvalitet i høyere utdanning (Kunnskapsdepartementet, ...
    • Technology and new educational practices: Videostories as tool for promoting pedagogical reflection? 

      Aagaard, Toril; Swanberg, Anne Berit; Hjukse, Hjørdis; Tveiten, Oddgeir; Steen-Utheim, Anna Therese; Grøndal, Inger Carin; Breivik, June (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Ved universiteter og høgskoler tar ledelsen og støtte- og utviklingsmiljøer ulike grep for å motivere fagansatte til å utforske digitale teknologiers pedagogiske potensialer. De ønsker også å utvikle mer aktive og fleksible ...