Browsing 6 Skriftserier by Issue Date
Now showing items 361-380 of 428
-
Utbildning, lärande, forskning: Slutrapport från en utvärderingsstudie av ULF-försöksverksamhet
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;87, Report, 2022)Regeringsuppdraget Utbildning, Lärande, Forskning (ULF) har varit att planera och genomföra en försöksverksamhet för utveckling och utprovning av modeller som kan leda till långsiktigt samarbete mellan universitet och ... -
EvaFag 2025: Evaluering av fagfornyelsen : «Det er jo ikke sånn at vi skal finne opp kruttet når ting virker» Kontinuitet og endring i fag og klasserom som følge av implementering av fagfornyelsen. Første samlerapport
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;94, Report, 2022)Denne samlerapporten oppsummer første runde i et pågående longitudinelt evalueringsprosjekt, «Evaluering av hvordan Fagfornyelsen realiseres i spesifikke fag 2021-2025», forkortet «EvaFag2025». I arbeidspakke 1 har det ... -
Småspor. Pilotprosjekt 2021
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;95, Report, 2022)I prosjektet Småspor i nabolaget har Drammen kommune, ved Knutepunkt Strømsø, og barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) kartlagt hvordan barnehagebarn og deres foreldre bruker de ulike arealene i ... -
EvaFag 2025: Evaluering av Fagfornyelsen : Realiseringer av læreplanen i spesifikke fag. Arbeidspakke 1, Delrapport 1
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;91, Report, 2022)Denne delrapporten rapporterer fra kvalitative data fra et pågående longitudinelt evaluerings-prosjekt, «Evaluering av hvordan Fagfornyelsen realiseres i spesifikke fag 2021-2025», forkortet «EvaFag2025». Det har vært ... -
EvaFag 2025: Evaluering av fagfornyelsen : Fra plan til praksis – lærerutdanningsinstitusjonenes arbeid med fagfornyelsen. Arbeidspakke 3, Delrapport 1
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;90, Report, 2022)I denne delrapporten ser vi på hvordan to ulike institusjoner arbeider med implementering av fagfornyelsen. Institusjonene er representert ved ledelsen av grunnskolelærerutdanningene, faglærere og studenter innenfor fire ... -
Regionale klynger og nettverk - Ringerike 2021
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;88, Report, 2022)I denne rapporten presenterer vi resultatene fra Universitetet i Sørøst-Norges (USN) studie der vi har undersøkt potensiale for å etablere næringsklynger i Ringeriksregionen. Rapporten er et kunnskapsgrunnlag med anbefalinger ... -
En netthandelsklynge i Vestfold og Telemark?: En utredning om behov og ressurser for en søknad om klyngestatus i Arenaprogrammet
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;89, Report, 2022)Formålet med denne rapporten er å utrede betingelsene å utvikle en næringsklynge innen netthandel i Vestfold og Telemark-regionen med utspring fra netthandelsbedriftene i Sandefjord. Den er en leveranse innen innovasjons- ... -
Digital sårtjeneste. Følgeevaluering fase 1
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;84, Report, 2022)Forskerne har følgeforsket prosjektet «Digital sårtjeneste, Fase 1» (Febr-20 - juni-21). Prosjektet var et samarbeidsprosjekt mellom Vestre Viken HF sårpoliklinikk, 4 baser ved Kongsberg kommunes hjemmetjeneste, ... -
Den Magiske Fabrikken : Lærerstudenter som innovatører for læring om bærekraftig utvikling. Et forsknings- og utviklingsprosjekt om konstruksjon av opplevelsesbaserte undervisningsopplegg på Den Magiske Fabrikken
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;106, Report, 2022)I rapporten beskrives hvordan lærerstudenter kan være innovatører for læring om bærekraftig utvikling. Rapporten viser hvordan partnerskap mellom lærerutdannere, lærerstudenter og representanter fra arbeidslivet samarbeidet ... -
Optometriutdanningen 50 år : Tilbakeblikk på norsk høyere optikerutdanning 1972-2022
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;107, Report, 2022)I august i 1972 startet en liten gruppe ambisiøse «ungdommer» opp på en helt ny utdanning på Tinius Olsens Tekniske skole (TOTS) på Kongsberg. Tre år senere, i mai-juni 1975 hadde 13 personer, én kvinne og 12 menn, fullført ... -
Tilbakeføring til foreldrehjemmet etter en plassering i fosterhjem eller institusjon: En oppsummering av hovedtrekkene i forskningslitteraturen. Flyttinger i regi av barnevernet. Delrapport 2
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;100, Report, 2022)Bakgrunn: Det er et grunnleggende prinsipp i både nasjonal og internasjonal lovgivning, at barn har best av å vokse opp med sine foreldre. Plassering utenfor hjemmet er bare aktuelt dersom barnets behov for oppfølging og ... -
Evaluering av pilot 1. Innovasjon i team
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;104, Report, 2022)Denne rapporten redegjør for gjennomføringen av og resultatene fra evalueringen av pilot 1 i DIKU-prosjektet Innovasjon i team ved USN Handelshøyskolen. Rapporten skal gi innblikk i den første gjennomføringen av emnet og ... -
Elevene bak tallene – Triangulert analysemodell: Veiledningshefte for skolebasert vurdering- og kompetanseutvikling i Grenlandsskolene 2022-2023
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;102, Report, 2022)I sluttrapporten «En skole for vår tid» (Regjeringen, 2021) har en ekspertgruppe vurdert hvordan skoleeiere og skoler bedre kan drive et systematisk kvalitetsutviklingsarbeid for å løfte kvaliteten på opplæringen for ... -
Tillit, risiko og økonomisk samhandling
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;97, Report, 2022)Den økonomisk orienterte forskningen om tillit er etter hvert blitt stor og omfattende, og det fremstår som stadig klarere at tillit er en viktig bidragsyter til økonomisk og sosial utvikling. Tillit derfor er en viktig ... -
Escape games som potensielle læringsarenaer : Sluttrapport
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;101, Report, 2022)denne rapporten oppsummeres foreløpige funn fra prosjektet Escape games for learning. Prosjektet var et samarbeid mellom læringsgteknologibedriften Escape History AS og USN, med midler fra Forskningsrådets FORREGION-satsing, ... -
Norwegian Vision in Stroke (NorVIS) Network. Årsrapport 2021
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;85, Report, 2022)Denne rapporten oppsummerer aktiviteten i Norwegian Vision in Stroke (NorVIS) nettverket i 2021. Det viktigste i 2021 er at NorVIS har blitt en stor arena for tverrfaglig samarbeid, og at vi har bidratt til økt kunnskap, ... -
Forskole/Startup Preschool. An examination of a program for migrant entrepreneurship in Norway
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;86, Report, 2022)This report is a study of a particular program under the auspices of Startup Migrants AS, called Forskole/Startup Preschool. The name difference reflects in which language the event is conducted. The study is limited to a ... -
Progresjon og samstemthet i undervisning: Akademisk skriving i barnehagelærerutdanningen. Følgeforskning på Profesjon, Progresjon og Praksis-strukturen (PPP) i barnehagelærerutdanningen ved USN, 2020-2021. Rapport 2
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;82, Report, 2022)Aksjonsforskningsprosjektet Akademisk Skriving i Barnehagelærerutdanningen (ASB) utgjør andre trinn av et større følgeforskningsprosjekt knyttet til dokumentet Profesjon, Progresjon og Praksis (PPP) i barnehagelærerutdanningen ... -
Implementering av Profesjon, progresjon og praksis i barnehagelærerutdanningen. Følgeforskning 2. studieår BLU, Universitetet i Sørøst-Norge. Delrapport 3
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;83, Report, 2022)I denne rapporten ser vi på hvordan dokumentet «Profesjon, progresjon og praksis i barnehagelærerutdanningen» (PPP) har blitt tolket, forstått og forvaltet hos ulike aktører i barnehagelærerutdanningen 2. studieår, 2019-2020. ... -
Med fellesskapet som fundament: Erfaringer med opplæring, veiledning og ivaretakelse av digitale likepersoner i BaR
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;103, Report, 2022)Med fellesskapet som fundament - erfaringer med opplæring, veiledning og ivaretakelse av digitale likepersoner i BaR Bakgrunn Digital Likeperson er et nytt likepersonstilbud i regi av organisasjonen Barn av Rusmisbrukere ...