Progresjon og samstemthet i undervisning: Akademisk skriving i barnehagelærerutdanningen. Følgeforskning på Profesjon, Progresjon og Praksis-strukturen (PPP) i barnehagelærerutdanningen ved USN, 2020-2021. Rapport 2
Abstract
Aksjonsforskningsprosjektet Akademisk Skriving i Barnehagelærerutdanningen (ASB) utgjør andre trinn av et større følgeforskningsprosjekt knyttet til dokumentet Profesjon, Progresjon og Praksis (PPP) i barnehagelærerutdanningen (BLU) ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Følgeforskningen utforsker implementering av PPP-strukturen i utdanningen. Følgeforskningsprosjektet består av fire trinn og er gjennomført på oppdrag fra visedekanen for BLU ved USN. Mandatet har vært å sikre at erfaringer med å implementere PPP-strukturen i BLU blir samlet, systematisert, vurdert og gjort tilgjengelig. Målsetningen med trinn 1 var å få kunnskap om hvordan PPP-strukturen ble tolket, innført og erfart av ulike aktører i barnehagelærerutdanningens første studieår (Wilhelmsen, 2020), og som en videreføring av kunnskapen generert i trinn 1 har mandatet i trinn 2 vært å utforske hvordan forankring av PPP-strukturen i utdanningen kan styrkes.
Følgeforskningens trinn 2 er gjennomført av en tverrfaglig prosjektgruppe, heretter kalt aksjonsforskningsgruppa, bestående av representanter fra barnehagelærerutdanningen ved campus Drammen, Notodden, Porsgrunn og Vestfold. Alle kunnskapsområdene i BLU, foruten forsterkninger og fordypningsfag, har vært representert. Med utgangspunkt i de gjennomløpende temaene i PPP-dokumentet har aksjonsforskningsgruppas arbeid vært rettet mot hvordan BLU kan fremme progresjon i studenters akademiske skriving. Aksjonsforskningsgruppa har utarbeidet og prøvd ut en progresjonstrapp for akademisk skriving i undervisningen, som en konkretisering av målet om progresjon og samstemthet på tvers av kunnskapsområdene (UHR-Lærerutdanning, 2018; Universitetet i Sørøst-Norge, 2020a). Designet har vært et samarbeidende aksjonsforskningsprosjekt der vi gjennom lokale aksjonsforskningsprosjekter har utforsket mulige arbeidsformer for interfaglig samarbeid og tilrettelegging for profesjonsprogresjon og samstemthet knyttet til temaet akademisk skriving innad og mellom kunnskapsområder og årstrinn i BLU.
Utgangspunktet for aksjonsforskningsprosjektet har vært ulike styringsdokumenter for utdanningen (i.e. PPP-dokumentet, Nasjonale retningslinjer for BLU, studieplan og emneplaner). Prosjektet bestod av 1) kartlegging av kunnskapsområdenes eksisterende arbeid med akademisk skriving, 2) kartlegging av hvordan akademisk skriving er beskrevet i emneplanene til de involverte kunnskapsområdene, 3) utvikling av en progresjonsbasert akademisk skrivetrapp, og 4) fem delprosjekter der forskerne har gjennomført et lokalt forankret forsknings- og utviklingsarbeid med utgangspunkt i prosjektets hovedproblemstilling og den akademiske skrivetrappen fra prosjektets innledende fase.
Denne rapporten plasserer prosjektets hovedfokus i en teoretisk referanseramme, presenterer funn fra delprosjektene og drøfter hvordan barnehagelærerutdanningen kan fremme studenters kompetanse i akademisk skriving på tvers av og innad i studieår og kunnskapsområder i utdanningen. Resultatene viser at samarbeidende aksjonsforskning med en felles progresjonstrapp som utgangspunkt og ramme for arbeidet kan være en hensiktsmessig tilnærming for å fremme samstemthet i undervisningen og progresjon i studenters profesjonelle utvikling. Implikasjoner av studien kan være at forankringen av PPP-dokumentet i barnehagelærerutdanningen må styrkes, blant annet ved at føringene i PPP-dokumentet formaliseres gjennom kunnskapsområdenes emneplaner.