Browsing 3 Masteroppgaver by Author "Gabrielsen, Anja"
Now showing items 1-7 of 7
-
Betydningen av fremtidshåp i undervisning for bærekraftig utvikling
Rindarøy, Magnus Senneset; Evju, Rino Andre Karlsen (Master thesis, 2022)Klimautfordringer og bærekraft er et tema som stadig fremkommer gjennom nyheter og andre medier. Nyhetene er ofte katastrofeorienterte og kan virke skremmende fordi utfordringene er så store og globale. Når disse utfordringene ... -
Lærerperspektiver på kompetanse til å handle miljøbevisst
Søfteland, Eirik; Skeie, Jakob (Master thesis, 2023)Læreplanen for naturfag beskriver hva bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema handler om. Et av de sentrale punktene er at elever skal få kompetanse til å gjøre miljøbevisste valg og handlinger. Samtidig må beskrivelsene ... -
"Skolehagen er på en måte en jordklode i miniatyr" - Hvordan kan skolehagen brukes som læringsarena i naturfag for å bidra til læringsutbytte, elevmedvirkning og undervisning for bærekraftig utvikling?
Nybøe, Ingrid (Master thesis, 2024)Bærekraftig utvikling får stadig større oppmerksomhet, og i norsk skole skal det gjennom kunnskapsløftet (LK20) utdannes elever med bærekraftskompetanse, hvor formidlingen skal skje på en måte som skaper håp og handlekraft ... -
Skolehagens fremtid som læringsarena i undervisning for bærekraftig utvikling
Dybwik, Kjersti Sjømæling (Master thesis, 2023)Bærekraftig utvikling får stadig større oppmerksomhet, både i samfunnet generelt og i utdanning. LK20 sin fagfornyelse innebærer at bærekraftig utvikling skal trekkes inn i fag og fokuseres på som et sentralt tverrfaglig ... -
Tverrfaglighet i naturfag
Kjoberg, Torill Cathrine Skaar (Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan lærere på barneskolen kan jobbe for best mulig tverrfaglig undervisning i naturfag, og hvilke utbytter tverrfaglig undervisning kan gi elever i norsk skole. Videre undersøkes ... -
Uteskule og motivasjon i naturfag
Berlandstveit, Heidi (Master thesis, 2022)Denne studien omhandlar motivasjon hos elevar knytt til bruk av uteskule på mellomtrinnet. Hensikta med undersøkinga var å finne ut om bruk av uteskule på mellomtrinnet påverka elevane sin motivasjon for naturfag, og ... -
Vitensenter: Et utvidet klasserom og kompetansebygger for det 21. århundre
Møller, David Bergsagel (Master thesis, 2024)Formålet med denne studien er å undersøke hvilke ulike typer kompetanser elever bør tilegne seg i møte med globale utfordringene for det 21. århundre. Utdanningssystemet er avgjørende for å forberede elevene gjennom ...