• Betydningen av fremtidshåp i undervisning for bærekraftig utvikling 

      Rindarøy, Magnus Senneset; Evju, Rino Andre Karlsen (Master thesis, 2022)
      Klimautfordringer og bærekraft er et tema som stadig fremkommer gjennom nyheter og andre medier. Nyhetene er ofte katastrofeorienterte og kan virke skremmende fordi utfordringene er så store og globale. Når disse utfordringene ...
    • Lærerperspektiver på kompetanse til å handle miljøbevisst 

      Søfteland, Eirik; Skeie, Jakob (Master thesis, 2023)
      Læreplanen for naturfag beskriver hva bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema handler om. Et av de sentrale punktene er at elever skal få kompetanse til å gjøre miljøbevisste valg og handlinger. Samtidig må beskrivelsene ...
    • Skolehagens fremtid som læringsarena i undervisning for bærekraftig utvikling 

      Dybwik, Kjersti Sjømæling (Master thesis, 2023)
      Bærekraftig utvikling får stadig større oppmerksomhet, både i samfunnet generelt og i utdanning. LK20 sin fagfornyelse innebærer at bærekraftig utvikling skal trekkes inn i fag og fokuseres på som et sentralt tverrfaglig ...
    • Tverrfaglighet i naturfag 

      Kjoberg, Torill Cathrine Skaar (Master thesis, 2022)
      I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan lærere på barneskolen kan jobbe for best mulig tverrfaglig undervisning i naturfag, og hvilke utbytter tverrfaglig undervisning kan gi elever i norsk skole. Videre undersøkes ...
    • Uteskule og motivasjon i naturfag 

      Berlandstveit, Heidi (Master thesis, 2022)
      Denne studien omhandlar motivasjon hos elevar knytt til bruk av uteskule på mellomtrinnet. Hensikta med undersøkinga var å finne ut om bruk av uteskule på mellomtrinnet påverka elevane sin motivasjon for naturfag, og ...