Browsing 3 Masteroppgaver by Subject "Barnehage"
Now showing items 1-7 of 7
-
Barnehagen som skoleforberedende institusjon: En dokumentanalyse av et utvalg årsplaner
(Master thesis, 2015)Mål Denne oppgaven belyser ulike forståelser av barnehagen som skoleforberedende institusjon gjennom analyse av årsplaner. Formålet med studien har vært å peke på hvilke forståelser som finnes av barnehagen som skoleforberedende ... -
Barns filosoferende undring i barnehagen
(Master thesis, 2016)Ut fra et ønske om få frem barns stemme har masteroppgaven Barns filosoferende undring i barnehagen oppstått. Min opplevelse er at barns perspektiver eller subjektive syn i liten grad har hatt mulighet til å komme frem i ... -
De yngste barna og bruksting: en hermeneutisk fenomenologisk inspirert studie av barns meningsskaping gjennom bruksting
(Master thesis, 2015)Hensikt: Min studies spørsmål er å beskrive hvordan de yngste barna skaper mening gjennom bruk av bruksting. Bruksting forståes som de tingene i barnehagen som ikke er leker eller arkitektur. Det kan være spisebestikk, ... -
«Har jeg lov til å bli sint?» : Perspektiver på barnets sinneuttrykk ut fra to ulike kunnskapssyn.
(Master thesis, 2015)Gjennom denne teksten tar jeg sikte på å trekke frem barnets sinneutrykk og drøfte dette i lys av relevant forskning, utviklingspsykologiske perspektiver, evidensbasert metode, anerkjennelsesbegrepet og profesjonsetikk. ... -
Hva forteller ettåreringer om å delta i et demokratisk barnefellesskap?
(Master thesis, 2015)Utgangspunktet og motivasjon for denne studien er å myndig-gjøre ettåringer i relasjonen til demokratiske forståelser innenfor barnehagen som samfunnsinstitusjon. Interessen for dette temaet meldte seg i lys to forhold som ... -
Realisering av likeverd mellom barn og voksne i barnehagen : En kvalitativ studie om realisering av likeverd innenfor barnehagens ramme basert på intervjuer med barn og barnehagelærere
(Master thesis, 2015)Tema for denne studien er likeverd mellom barn og voksne. Jeg undersøker hvordan ideen om likeverd mellom barn og voksne kan realiseres innenfor barnehagens ramme. Likeverd kan på mange måter sies å være en selvsagt verdi ... -
Vilkår for barns lekende samspill : En empirisk undersøkelse av barns lekende samspill i møte med barnehagedagens puls og organisering
(Master thesis, 2015)Formålet med denne studien er å vise til hvordan vilkår for barns lek kan fremstå og fortolkes, og hvordan barnas lek utfolder seg i møte med disse vilkårene. Ved å studere dette vil jeg belyse mulige sammenhenger mellom ...