• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Sørøst-Norge
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i helsefremmende arbeid
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Sørøst-Norge
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i helsefremmende arbeid
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fiskesprell - et nasjonalt folkehelseprosjekt: "Vi gir dem rett og slett noen verktøy" : Barnehageansattes opplevelser av prosessimplementering

Haaland, Elisabeth Wallace
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Haaland-2012-Fiskesprell.pdf (1.093Mb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/149208
Issue date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i helsefremmende arbeid [80]
Abstract
Bakgrunn:

Ny folkehelselov pålegger fylkeskommuner å drive mer systematisk folkehelsearbeid. Studien tar utgangspunkt i prosessevaluering av et nasjonalt folkehelsearbeid. Folkehelserådgiver i fylket er ansvarlig for organisering og gjennomføring av Fiskesprellkurs som utøves for barnehager, slik at barna kan spise mer fisk og sjømat. Fiskesprell er en direkte oppfølging av regjeringens Handlingsplan for bedre kosthold i befolkningen 2007-2011.

Problemstilling:

På hvilke måter opplever barnehageansatte implementeringsprosessen av folkehelseprosjektet Fiskesprell?

Metode:

Studien har en kvalitativ tilnærming og bygger på et empirisk material fra 3 fokusgruppeundersøkelser med 19 barnehageansatte

fra 12 barnehager i Rogaland.

Funn:

Respondentene uttrykker at implementeringen var påvirket av deres nyttevurdering i forkant av kurset. De ønsket kompetanse og samlet verdiforståelse for å tilby barna et balansert kostholdsmål. Kursutøverne uttrykker høy grad av skolering i barnehagene etter kurs samt involvering av foresatte. Sammen utarbeidet de ansatte en organiserings- og iverksettingsplan, som har administrativ støtte og dessuten deltakelse fra barna. Respondenten utrykker at prosessresultatet har ført til at barna har tilegnet seg ny kunnskap, ferdigheter og holdninger.

Konklusjon:

Det er nyttig med planlegging før implementering, slik at odenheten blir vurdert. Barnehagenes grundige involvering av alle berørte interesser, med empowermentprosesser og administrativ støtte, h

ar bidratt til at de opplever implementeringen II som enkel. Fiskesprell fungerte som en idebank og brobygger for påbegynt sunnhetstenkning og har bidratt til å skape optimisme i en prosess som allerede var i gang. De lokale organisatoriske rammebetingelsene sammen med en styrer som støtter opp om og forkynner modningsprosessen for et balansert kosthold virker inn på forankringen og videreføringen. Helseopplysning fra Fiskesprellprosjektet får synergisk effekt fra helsefremmende politikk, retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.
Publisher
Høgskolen i Vestfold

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse ArchiveCommunities & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit