Innføringen av MiFID 1 og påvirkningen i markedet : fra markedsaktørers perspektiv
Abstract
Bakgrunn og hensikt: MiFID I ble innført i 2007 for å etablere et felles rammeverk for finansielle tjenester innen EU. Direktivet skulle blant annet gi økt investorbeskyttelse og økt konkurranse i markedet. Innføringen av MiFID førte til et fragmentert markedslandskap og i kombinasjon med en rask utvikling av teknologi, ga det en økning i algoritmisk aksjehandel i finansmarkedene. Denne studien undersøker hvordan markedet ble påvirket av MiFID I fra markedsaktørers perspektiv. Målet med studien er å få en dypere forståelse av hvordan markedsaktørene oppfatter markedet i etterkant av innføringen og sammenlikne dette med teori.
Design og metode: Studien er gjennomført etter kvalitativ metode ved hjelp av et singelcasestudie. Ut ifra teoridelen har det blitt utledet fem proposisjoner. I analysen blir funnene i studien sammenliknet med disse proposisjonene. Datainnsamlingen er gjort ved dybdeintervju av fem informanter som er aktive på Oslo Børs og i de europeiske markedene.