Kompetanse for entreprenørskap
Research report, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/141960Utgivelsesdato
2004-11Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne rapporten er en drøfting av begreper og grunnlagstenkning som har gjort seg gjeldene i debatten om hva den videregående skolen skal tilføre elevene. Kompetanse er et nøkkelord i -90 årenes skolereformer, overtatt fra yrkeslivet. Der er kompetanse i ulike former etterspurt, spesielt kompetanser som kan øke produktiviteten og sikre veksten i norsk økonomi i årene framover. En av dem kalles entreprenørskap, en type kompetanse som antas å føre til etableringen av nye virksomheter, noe som er nødvendig for å erstatte bedrifter som legger ned eller flytter ut i den konkurranse som foregår både nasjonalt og internasjonalt.
Hva entreprenørkompetanse bygger på er ennå uklart, og tenkningen om hva som skal til for å fremme entreprenørskap i skolen er bare på et begynnerstadium. Nærværende rapport er et lite bidrag til avklaringen av hva undervisning og dannelse må konsentrere seg om dersom resultatet skal peke i retning av entreprenørskap hos mottakerne. Den kan forhåpentligvis tjene som et grunnlagsdokument i høgskolens bestrebelser med å innarbeide saksområdet i alle sine fagplaner.
Serie
Rapporter fra Høgskolen i Buskerud50