dc.contributor.author | Dahl, Asle Gire | |
dc.date.accessioned | 2008-04-11T07:44:25Z | |
dc.date.available | 2008-04-11T07:44:25Z | |
dc.date.issued | 2004-11 | |
dc.identifier.issn | 0807-4488 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/141960 | |
dc.description.abstract | Denne rapporten er en drøfting av begreper og grunnlagstenkning som har gjort seg gjeldene i debatten om hva den videregående skolen skal tilføre elevene. Kompetanse er et nøkkelord i -90 årenes skolereformer, overtatt fra yrkeslivet. Der er kompetanse i ulike former etterspurt, spesielt kompetanser som kan øke produktiviteten og sikre veksten i norsk økonomi i årene framover. En av dem kalles entreprenørskap, en type kompetanse som antas å føre til etableringen av nye virksomheter, noe som er nødvendig for å erstatte bedrifter som legger ned eller flytter ut i den konkurranse som foregår både nasjonalt og internasjonalt.
Hva entreprenørkompetanse bygger på er ennå uklart, og tenkningen om hva som skal til for å fremme entreprenørskap i skolen er bare på et begynnerstadium. Nærværende rapport er et lite bidrag til avklaringen av hva undervisning og dannelse må konsentrere seg om dersom resultatet skal peke i retning av entreprenørskap hos mottakerne. Den kan forhåpentligvis tjene som et grunnlagsdokument i høgskolens bestrebelser med å innarbeide saksområdet i alle sine fagplaner. | en |
dc.format.extent | 4139518 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | nor | |
dc.relation.ispartofseries | Rapporter fra Høgskolen i Buskerud | en |
dc.relation.ispartofseries | 50 | en |
dc.subject | entreprenørskap | en |
dc.title | Kompetanse for entreprenørskap | en |
dc.type | Research report | en |
dc.type | Peer reviewed | |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | |