• Friluftsliv og håndverk: Utvikling av et forskningsfelt 

      Eikje, Cleng Andersen; Haukeland, Per Ingvar; Sæterhaug, Sidsel; Færden, Hedda (Skriftserien fra Høgskolen i Sørøst-Norge;25, Report, 2018)
      Denne rapporten er blitt til i forlengelse av forskningsprosjektet Friluftsliv og håndverk, et kvalifiseringsprosjekt i Oslofjordfondet (Regionalt forskningsfond) for 2016-2017. Prosjektet har dreid seg om å bygge ...
    • Kunst og håndverk i et didaktisk perspektiv 

      Aakre, Bjørn Magne (Journal article, 2004)
      Kunst og håndverk ble et nytt fag i norsk grunnskole fra 1997. Innholdet i den nye fagplanen er vesentlig forandret fra den gangen faget het forming. Men hvorfor skiftet faget navn fra forming til kunst og håndverk? Og ...
    • Kunst og håndverk, et skolefag for fremtiden? 

      Aakre, Bjørn Magne; Kjosavik, Steinar (Journal article, 2001)
      Kunst og håndverk er blant de fagene elever i grunnskolen liker best. Elevene opplever at kunst og håndverk er lærerikt, interessant, nyttig og fremtidsrettet. Men elevene savner også viktige emner i faget, og overgangen ...
    • Naturnært håndverk i friluftslivet: Eksempler på bærekraftige og verdiskapende samspill: Sluttrapport fra kvalifiseringsprosjekt i Regionalt Forskningsfond(Oslofjordfondet) 

      Haukeland, Per Ingvar; Sæterhaug, Sidsel (Skriftserien fra Høgskolen i Sørøst-Norge;31, Report, 2018)
      Tradisjonelt sett har håndverk og friluftsliv stått nære, men de senere år har fokuset på håndverk i friluftslivet og friluftslivutdanningene blitt mindre. Presset fra moderne utstyr og bekledning har bare vært økende, men ...