Blar i USN Open Archive på emneord "læreplaner"
Viser treff 1-9 av 9
-
EvaFag 2025: Evaluering av fagfornyelsen : Fra plan til praksis – lærerutdanningsinstitusjonenes arbeid med fagfornyelsen. Arbeidspakke 3, Delrapport 1
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;90, Report, 2022)I denne delrapporten ser vi på hvordan to ulike institusjoner arbeider med implementering av fagfornyelsen. Institusjonene er representert ved ledelsen av grunnskolelærerutdanningene, faglærere og studenter innenfor fire ... -
EvaFag 2025: Evaluering av Fagfornyelsen : Realiseringer av læreplanen i spesifikke fag. Arbeidspakke 1, Delrapport 1
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;91, Report, 2022)Denne delrapporten rapporterer fra kvalitative data fra et pågående longitudinelt evaluerings-prosjekt, «Evaluering av hvordan Fagfornyelsen realiseres i spesifikke fag 2021-2025», forkortet «EvaFag2025». Det har vært ... -
EvaFag 2025: Evaluering av fagfornyelsen : «Det er jo ikke sånn at vi skal finne opp kruttet når ting virker» Kontinuitet og endring i fag og klasserom som følge av implementering av fagfornyelsen. Første samlerapport
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;94, Report, 2022)Denne samlerapporten oppsummer første runde i et pågående longitudinelt evalueringsprosjekt, «Evaluering av hvordan Fagfornyelsen realiseres i spesifikke fag 2021-2025», forkortet «EvaFag2025». I arbeidspakke 1 har det ... -
Faget utdanningsvalg – intensjoner og operasjonalisering: En empirisk studie av dimensjoner av læreplanen i faget utdanningsvalg i ungdomsskole
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;139, Doctoral thesis, 2022)Avhandlingen består av tre delstudier (artikler I, 2 og 3) og en sammenfattende kappe. Formålet med avhandlingen er å bidra til kritisk utforskning av intensjoner ved faget utdanningsvalg som formalisert i læreplanen fra ... -
Felles læreplanutvikling : hurtigsnekring eller kontinuerlig organisasjonsutvikling? Og: Internett som arena for kontinuerlig læreplanutvikling
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud, Research report; Peer reviewed, 2005-01)Temaet for rapporten er læreplanutvikling - dvs. læreplaner i et endringsperspektiv, ikke statisk perspektiv, som gitte dokumenter. Jeg stiller spørsmål om læreplanene kan være i mer kontinuerlig utvikling med allmenn ... -
Forskermøte med en fortellende skole. Aksjonsforskning og aksjonslæring som strategier for at lærerne ved en skole bedre kan forstå læreplanens idealer om en inkluderende skole
(Series of dissertations submitted to the Faculty of Education, University of Oslo;26, Doctoral thesis, 2004) -
Læremidlenes dekning av europeiske problemstillinger i utvalgte fag i grunnopplæringen
(Working paper, 2005-02-14) -
Læreplanutvikling i historisk perspektiv - med fokus på "hverdagsmatematikk" i dagliglivet
(Working paper, 2002-07)Artikkelen gir en oversikt over den historiske utviklingen av læreplaner i Norge, med fokus på disse to punktene. I denne oversikten blir det lagt særlig vekt på planene av 1939 og 1997. Planen av 1939 står på mange måter ... -
Toppidrettsfaget i offentlig videregående skole – et bidrag til å styrke prestasjonsutviklingen i fotball? En studie av elevers- og fagansvarlige læreres oppfatninger og erfaringer med programfag "toppidrett fotball" i offentlige videregående skoler i Telemark
(Master thesis, 2018)Temaet for denne avhandlingen er programfag toppidrett i videregående skole og prestasjonsutvikling i fotball, en studie av elevers- og fagansvarlige lærere sine erfaringer og oppfatninger med faget, i de fem offentlige ...