Blar i USN Open Archive på forfatter "Røise, Petra"
-
Bedrifters perspektiv på Fagdag i bedrift. Hvilke begrunnelser har bedrifter for å arrangere Fagdag i bedrift for 9. trinns elever i faget utdanningsvalg?
Bergmann, Aase (Master thesis, 2021)Tett kontakt mellom utdanningssektoren og arbeidslivet er en forutsetning for at arbeidslivets behov fanges opp. Samtidig har arbeidslivet blitt mer utilgjengelig for ungdom, i takt med at kompetansekravene er blitt høyere. ... -
Du er kanskje en av Norges mest etterspurte fagpersoner, hvorfor går du tilbake på skolebenken?
Sætha, Vigdis Lothe (Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet utforsker erfaringer til fem ungdommer med fagbrev som helsefagarbeidere som har søkt seg tilbake til påbygg for å få generell studiekompetanse. Oppgaven søker å undersøke om disse ungdommene fikk ... -
The emancipatory potential of community interaction in career education
Røise, Petra (Journal article, 2022)This article contributes to a further development of Bill Law’s Community Interaction Theory (1981, 2009), by highlighting its emancipatory potential. Through an action research project with teachers, career counsellors ... -
Faget utdanningsvalg – intensjoner og operasjonalisering: En empirisk studie av dimensjoner av læreplanen i faget utdanningsvalg i ungdomsskole
Røise, Petra (Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;139, Doctoral thesis, 2022)Avhandlingen består av tre delstudier (artikler I, 2 og 3) og en sammenfattende kappe. Formålet med avhandlingen er å bidra til kritisk utforskning av intensjoner ved faget utdanningsvalg som formalisert i læreplanen fra ... -
Frigjørende deltakelse i en forskningssirkel om faget utdanningsvalg
Røise, Petra; Bjerkholt, Eva (Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen handler om hvordan samtalene i deltakerorientert forskning bidrar til å åpne og lukke for frigjørende deltakelse. Deltakerorientert forskning har en demokratisk og emansipatorisk hensikt ved å ta utgangspunkt ... -
If Career Education Is the Solution, What Is the Implied Problem? A Critical Analysis of the Timetabled Subject of Educational Choice in Norwegian Schools
Røise, Petra (Chapter, 2020)The Norwegian curriculum subject of Educational Choice aims to facilitate career learning in lower secondary school. A curriculum, as a policy document, describes the government’s expectations for what all Norwegian students ... -
Karrierehistorier- om valg, motivasjon og nødvendige endringer. Hvordan kommer karrierehistorien til uttrykk i voksenbefolkningen, hvordan kan karrierevalg forståes og behovet for endringer håndteres i vår samtid
Mikkelsen, Linda Christine (Master thesis, 2023)Karrierehistorien beskriver oppfattelser om seg selv og sine muligheter, og tas utgangpunkt i indre og ytre forhold. Disse revurderes gjennom livet, og nye valg må tas på bakgrunn av individuelle og samfunnsendringer. Hva ... -
Kloden & karrieren - En kvalitativ studie om bærekraft og karrierevalg med elever fra vg1 studiespesialisering
Ruud, Silje Ingrid (Master thesis, 2024)De siste årene har karriereveiledningsfeltet hatt et overordnet fokus på bærekraft. For karriereveiledere i skolesystemet, har overordnede insentiver som FNs bærekraftsmål, NOU2016:7 Karriereveiledning for individ og samfunn ... -
Kvinner i bygg- og anleggsbransjen; Hva kjennetegner kvinner som velger, trives og forblir i bransjen
Nilssen, Kathrine Fagerli (Master thesis, 2021)Den følgende masteroppgaven undersøker hvordan kvinner i bygg- og anleggsbransjen beskriver hvorfor de valgte, trives og forblir i bransjen Det empiriske grunnlaget for oppgaven er semistrukturerte individuelle intervjuer ... -
Life Design i ungdomsskolen. Et aksjonsforskningsprosjekt med ungdom: Hvem er jeg egentlig?
Ruud, Tom Eirik (Master thesis, 2024)Denne oppgaven tar for seg ungdomsskoleelevers opplevelse av Life Design Veiledning. I Life Design Veiledning gjennomfører man et semistrukturert veiledningsintervju med fem spørsmål. Svarene på spørsmålene settes sammen ... -
Students’ critical reflections on learning across contexts in career education in Norway
Røise, Petra (Peer reviewed; Journal article, 2022)Following community interaction theory and drawing upon the concept of boundary crossing, this paper investigates students’ experiences of career learning across contexts when involved in placement activities. Specifically, ... -
Ungdommens alvor
Dam, Ursula Therese van (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse av, hvordan ungdommers levde erfaring med skoleavbrudd og etterfølgende karrierevalg, prosessen frakobling til påkobling, bidra til et karriereveiledningsperspektiv. I en ... -
Work Experience Placements in Lower Secondary Education in Nordic Countries
Kettunen, Jaana; Skovhus, Randi; Røise, Petra; Rosvall, Per-Åke; Einarsdóttir, Arnheidur; Eshaghbeigi Hosseini, Mahtab (Peer reviewed; Journal article, 2023)The purpose of this article is to describe and analyse work experience placements in lower secondary education in Nordic countries. The article focuses on how and to what extent work experience placements in career education ...