Browsing USN Open Archive by Author "Askeland, Norunn"
Now showing items 1-9 of 9
-
Da e kjedeleg... Alt e jo på bokmål!
Samnøy, Tina Skagen (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven retter søkelyset mot nynorskdidaktikk i lærebøker. Dette blir undersøkt med følgende problemstilling: Hvordan blir lærebøker i norsk tilrettelagt for nynorskelever på mellomtrinnet? Problemstillingen ... -
Det fantastiske mellom verdener: Fantasytrekk i og didaktiske refleksjoner om romanen Mellom verdener
Bolme, Elise Reierskog (Master thesis, 2023)I denne masteravhandlingen analyserer jeg romanen Mellom verdener (2014) skrevet at Máret Ánne Sara. I analysen har jeg fokus på hvilke litterære virkemidler som er vanlige i fantasysjangeren. Dette gjør jeg ved å svare ... -
Fagsamtalen i lærebøker - Analyse av fire læreverks ulike fremstillinger av fagsamtalen og tilhørende oppgaver
Klepaker, Karoline (Master thesis, 2022)Masteroppgaven Fagsamtalen i lærebøker – Analyse av fire læreverks ulike fremstillinger av fagsamtalen og tilhørende oppgaver gir en oversikt over hvordan fire ulike læreverk utgitt etter Kunnskapsløftet 2020 fremstiller ... -
Hva er KI-literacy for Udir?
Lirhus, Agnar (Master thesis, 2023)Siden ChatGPT slo ned som lyn fra klar himmel 30. november 2022, har generative språkmodeller vært på agendaen i norsk skole. Masteroppgaven analyserer Udirs kompetansepakke Kunstig intelligens i skolen for å forstå hvordan ... -
Lesekvarten
Pettersen, Rebecca Cecilie (Master thesis, 2021)Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan lærere reflekterer over og beskriver deres bruk av Lesekvarten. For å finne svar på oppgavens hovedspørsmål «Hvilke refleksjoner gjør norsklærere seg rundt egen bruk av ... -
Literacy i naturfag og fysikk. Hva kreves av grunnleggende ferdigheter?
Aamotsbakken, Bente; Askeland, Norunn (Journal article; Peer reviewed, 2012)Artikkelen drøfter læreplanens vekt på grunnleggende ferdigheter og argumenterer for at grunnleggende ferdigheter lesing og skriving kan studeres som én ferdighet: literacy. Lærerens rolle blir ansett å være avgjørende for ... -
Lærerens arbeid med dialog og utforskende samtaler i klasserommet
Kronstad, Ingrid Anine (Master thesis, 2024)Tema for denne masteravhandlingen er dialog og utforskende samtaler, hva lærerne erfarer og hvordan de arbeider med denne tematikken i norskfaget. Oppgaven har som mål å undersøke følgende problemstilling: Hvordan arbeider ... -
Muntlighet i norskundervisningen. Hvordan kan det digitale læringsmiljøet Skolestudio støtte undervisning i norsk muntlig?
Hagelund, Lill Kristine (Master thesis, 2024)Denne masteravhandlingen handler om arbeidet med muntlige ferdigheter i norskfaget gjennom et læringsmiljø. Studien undersøker følgende problemstilling: «Hvordan kan det digitale læringsmiljøet Skolestudio bidra til arbeidet ... -
Nok tilfang med tekstar på nynorsk for nynorskelevane?
Johansen, Anneke (Master thesis, 2024)Denne masteroppgåva tek føre seg nynorsk- og fellesutgåvene i dei nyaste trykte læremidla i norskfaget for ungdomstrinnet, og granskar kjenneteikn og tilfanget av tekstar på nynorsk i desse. Trass i at nynorsk og bokmål ...